Australijski uniwersytet w ramach projektu naukowo-technicznego zbudował trzypiętrowy zbiornik wodny, który w połączeniu z panelami fotowoltaicznymi tworzy rozwiązanie, pozwalające uczelni na znaczne oszczędności. Dzięki wykorzystaniu energii słonecznej do schłodzenia wody, która następnie magazynowana jest w megazbiorniku, ślad węglowy uczelni jest teraz mniejszy o 42 procent. Rozwiązanie nagrodzono nagrodą w konkursie „Global District Energy Climate Awards 2019„.
University of the Sunshine Coast (USC) – działający w australijskim stanie Queensland – od lat działa na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, stawiąc sobie cel neutralności klimatycznej do roku 2025. Jednym z proklimatycznych rozwiązań – które uczelnia wprowadziła we współpracy z firmą Veolia – jest system służący do chłodzenia uniwersyteckich pomieszczeń. Opiera się on na wykorzystaniu 6 tys. paneli słonecznych, a także trzypiętrowego zbiornika, mieszczącego 4,5 miliona litrów wody.
Energia zgromadzona dzięki instalacji fotowoltaicznej służy schłodzeniu wody, znajdującej się megazbiorniku. Następnie jest ona – w zależności od potrzeb – wykorzystywana do klimatyzowania poszczególnych budynków na kampusie. Mamy więc do czynienia ze zmagazynowaniem energii w postaci schłodzonej wody, co według konstruktorów przekłada się na mniejsze zużycie prądu, niż miałoby to miejsce w przypadku powszechnych dziś technik klimatyzacji.
Jak wylicza firma Veolia, ponieważ energia wykorzystywania do chłodzenia pomieszczeń pochodzi z promieni słonecznych, ślad węglowy uczelni udało się zmniejszyć się o 42 procent. Przedsięwzięcie to jednak nie tylko korzyść dla klimatu, ale i finansów uczelni. Instalacja produkuje bowiem 2,1 megawata energii, co według wyliczeń USC ma pozwolić na oszczędność 100 milionów dolarów australijskich (czyli ok. 265 milionów złotych) w ciągu najbliższych 25 lat.
Jak prezentuje się instalacja, można zobaczyć tutaj:
Uczelnia – podobnie jak jury wspomnianego konkursu – wskazuje ponadto na walory edukacyjne zrealizowanego projektu. Dzięki przedsięwzięciu studenci uczelni mogą z pierwszej ręki zdobywać wiedzę i umiejętności związane z efektywnym wykorzystywaniem energii, pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Źródło: USC, Veolia, districtenergyaward.org
Zdjęcie do artykułu pochodzi z kadru zamieszczonego filmu.