Co poradzić na wiejski smog? Najlepiej mówić o nim więcej w szkołach. Tak twierdzą osoby zaangażowane w europejski program „Clean air curriculum as a base for clean environment”. Dzięki niemu nauczyciele z 19 szkół w Polsce zyskali wiedzę i materiały potrzebne do nauczania o smogu. Był to jednak jedynie pilotaż akcji edukacyjnej, która pełną parą ruszy od nowego roku.
Finansowany z programu Erasmus+ program obejmie jednak nie tylko Polskę. Wezmą w nim udział uczniowie z czterech innych krajów: Czech, Słowacji, Rumunii i Hiszpanii.
– W każdym z tych krajów specyfika problemu smogu jest trochę inna. – mówi Magdalena Kozłowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego, jedna z organizatorek akcji w Polsce – O ile w państwach Europy Środkowo-Wschodniej chodzi przede wszystkim o smog z opalanymi paliwami stałymi kotłów, to w Hiszpanii na zanieczyszczenie powietrza składają się głównie dym z pożarów i kominków używanych w zimowych miesiącach. – wyjaśnia Kozłowska.
Jak podkreśla aktywistka, poziom wiedzy o smogu i jego przyczynach jest na wsi często o wiele niższy niż w miastach. Alarmy Smogowe działają głównie w największych metropoliach, a do mieszkańców niewielkich miejscowości trudniej jest dotrzeć.
– A dzieci często są w stanie przekazać wiedzę nabytą w szkole swoim rodzicom. Tak dzieje się również w sprawie zmian klimatu czy segregacji odpadów. – mówi Kozłowska. – Chcemy dotrzeć też do różnych grup wiekowych wśród uczniów. Wśród młodzieży uczącej się są przecież również 19-latkowie, którzy za kilka lat mogą zacząć myśleć o założeniu rodziny i budowie domu. Zależy nam na tym, by wybrali wtedy ekologiczne rozwiązania.
W ramach projektu powstaną między innymi konspekty zajęć, nauczyciele będą mogli skorzystać również z prezentacji multimedialnych czy filmików edukujących o smogu. Jeden z nich powstaje specjalnie z myślą o najmłodszych uczniach. To wszystko ma prowadzić do zwiększenia się świadomości zagrożenia smogiem wśród dzieci. Mają się one dowiedzieć, jakie są przyczyny zanieczyszczenia powietrza, jak wpływa ono na zdrowie człowieka i w jaki sposób można z nim walczyć.
– Na wsiach temat ten jest traktowany po macoszemu. A przecież badania wskazują, że wbrew obiegowej opinii to właśnie w mniejszych miejscowościach smog truje najbardziej – komentuje Kozłowska.
Pilotaż akcji odbył się miedzy innymi w Byszycach, Olszanicy czy Dąbrowie Tarnowskiej. Aktywiści do końca grudnia będą dopracowywać materiały i plany lekcji, które większej liczbie szkół posłużą już w nowym roku.
Źródło zdjęcia: Shutterstock/ Fyrmiu Rohyvare