Udostępnij

Warszawa-Barcelona z jedną przesiadką. Niemcy chcą powrotu szybkiej europejskiej kolei

25.09.2020

Ostatni skład superszybkiego Trans-Europ-Express (TEE) wyjechał na tory 33 lata temu. Teraz pociąg pod tą samą nazwą ma połączyć Europę. Takie przynajmniej są plany ministra transportu Niemiec Andreasa Scheuera, które przedstawił swoim odpowiednikom z innych krajów UE.

Komfortowe pociągi TEE od 1957 do 1987 roku łączyły największe europejskie miasta. Jeździły z prędkością nawet 200 km/h. Składy należały do różnych przewoźników, łączyła je jednak nazwa i jednolita kolorystyka. TEE szybko stał się symbolem szybkiego transportu po kontynencie. Był też inspiracją dla muzyków z grupy Kraftwerk, którzy poświęcili mu jedną ze swoich najlepszych płyt.

Pociągi wreszcie przegrały konkurencję z liniami lotniczymi, a pod koniec lat 90 na tory wyjechały składy klasy EuroCity. To jednak jedynie cień dawnej świetności TEE. Dlatego linie dawnego ekspresu miałby wrócić. Taki jest plan niemieckiego rządu, ostatnio przedstawiony szefom resortów transportu poszczególnych państw UE.


Budowę oferty nowego TEE podzielono na kilka etapów. Co ważne, superszybka kolej w pierwszym z nich dotarłaby również do Warszawy, a pociąg wyjeżdżający z naszej stolicy wyjechałby do Berlina, Brukseli i Paryża. W tej sytuacji wystarczyłaby jedna przesiadka, by dalej dostać się między innymi do Barcelony, Nicei i Mediolanu. Jednocześnie TEE pojawiłby się również na trasach Barcelona – Frankfurt, Paryż – Berlin czy Rzym – Berlin. W dalszej kolejności szybka kolej docierałaby także do Skandynawii. W poruszaniu się po kontynencie ma pomóc wspólna taryfa biletowa i możliwość wygodnych przesiadek. Dziś nie jest to standardem, a w wielu przypadkach podróżni muszą na nie czekać długimi godzinami w środku nocy.

 class=
Schematy linii nowego TEE. Źródło: niemieckie Ministerstwo Transportu.


Niemcy proponują, by pierwsze pociągi TEE na linii Warszawa-Berlin-Bruksela-Paryż ruszyły w 2023 lub 2024 roku. Cała podróż bez przesiadek trwałaby 13 godzin i 15 minut, a docelowo byłaby skrócona o kolejne pół godziny. Skład wyjeżdżałby z jednej stolicy o 9:00, by dotrzeć do drugiej około 22:00. Dziś najszybsze połączenie ze stolicy Polski do stolicy Francji zajmuje prawie 16 godzin i wymaga dwóch przesiadek. Większość opcji znacznie przekracza jednak 20 godzin.

Andreas Scheuer ma nadzieję na dużą popularność Trans-Europ-Express. W przyciągnięciu klientów ma pomóc rosnąca świadomość ekologiczna podróżujących. Pociąg jest obecnie najmniej emisyjnym środkiem międzymiastowego transportu. Kolej może też skorzystać na kryzysie w branży lotniczej, wywołanym przez pandemię koronawirusa.

Źródło zdjęcia: Klaus Rainer Richter / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.