Udostępnij

Wielka Brytania od 2040 roku wprowadzi zakaz sprzedaży samochodów spalinowych

26.07.2017

Brytyjski rząd chce, by od 2040 roku sprzedaż nowych samochodów napędzanych benzyną lub olejem napędowym była na Wyspach zakazana. Zapowiedzi zostały przyjęte ostrą krytyką. Nie dlatego, że uznano je za zbyt daleko idące. Dlatego, że uznano, iż nie rozwiązują problemów.

Zakaz ma znaleźć się w nowej strategii walki o czyste powietrze. Ta ma zostać opublikowana wkrótce i wtedy napiszemy o niej więcej.

Jej wprowadzenie zostało wymuszone przez organizacje ekologiczne – główną rolę odegrał tu Client Earth – które w sądzie wygrały z brytyjskim rządem. Zarzucały mu, że robi zbyt mało, by ograniczyć zanieczyszczenia powietrza i doprowadzić do stanu, w którym będzie ono spełniać unijne normy. Problemy dotyczą tam przede wszystkim poziomów dwutlenku azotu, co jest wynikiem dużej popularności samochodów z silnikami diesla.

Dlatego oczekiwano, że działania skupią się na samochodach. I w pewnym sensie spełniono te oczekiwania. Zgodnie z zapowiedziami ministra środowiska Michaela Gove znajdzie się w nim zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, który ma wejść w życie w 2040 roku. To rozwiązanie podpatrzono po drugiej stronie Kanału La Manche, bo zaledwie miesiąc wcześniej podobny krok zapowiedziała Francja.

Zapowiedź zakazu stała się dzisiaj tematem dnia w brytyjskich mediach.
Krytycy twierdzą jednak, że wszystko jest jedynie spektakularną zasłoną dymną, która ma ukryć to, że rząd robi zbyt mało.

W nowym planie prawdopodobnie zabraknie innych elementów, które uznawano za kluczowe: dopłat do wymiany samochodów oraz odgórnego wprowadzenia stref niskiej emisji komunikacyjnej z opłatami za wjazd. Zamiast tego – jak wskazują zapowiedzi – skupiono się na zmianach, które da się wprowadzić na poziomie lokalnym i samorządowym. Reorganizacji ruchu, zmianom takim jak instalacja lub usuwanie progów zwalniających, a także regulacja świateł drogowych. Zaplanowano także wymianę autobusów. Na pomoc samorządom ma zostać przeznaczone 260 milionów funtów.

Cały program ma kosztować 3 miliardy funtów, ale przedstawione założenia zostały przez organizacje walczące o czyste powietrze zgodnie uznane za niewystarczające. Rząd tłumaczy to tym, że nie ma zamiaru karać ludzi, którzy w dobrej wierze i kierując się politykom poprzednich władz, kupiły samochody z silnikami diesla, a jednocześnie program dopłat do ich wymiany budzi wątpliwości z ekonomicznego punktu widzenia i tego, czy efekt będzie wart pieniędzy, które trzeba by było wydać. Pomysł nie został jednak odrzucony całkowicie. Do konsultacji społecznych ma trafić projekt, który pozwoli skorzystać z rządowych środków części kierowców. Wciąż nie wiadomo jednak, jak dużej i komu dokładnie.

Nie możemy czekać prawie ćwierć wieku na podjęcie prawdziwych działań, które pozwolą poradzić sobie z zagrożeniem dla zdrowia publicznego, którym jest zanieczyszczenie powietrza – komentowała dla „The Independent” Areeba Hamid z Greenpeace UK. Wtórowali jej inni przedstawiciele organizacji zajmujących się powietrzem oraz politycy partii opozycyjnych.

Pełny plan działań ma zostać przestawiony w najbliższym czasie. Będziemy o nim pisać.

Warto wspomnieć jeszcze, że niemal jednocześnie BMW zapowiedziało, że w brytyjskich zakładach planuje rozpocząć produkcję elektrycznego mini.

Fot.Metro Centric/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.