Udostępnij

Wodór nie wytrzyma konkurencji z paliwami kopalnymi? Pomóc mogą dotacje

20.07.2021

„Paliwo przyszłości” nie będzie rynkowo opłacalne? To prawdopodobne. Do takich wniosków doszli analitycy think-tanku Agora Energiewende. W ich najnowszym opracowaniu czytamy, że wytwarzany w bezemisyjny sposób wodór najpewniej będzie za drogi, by konkurować z paliwami kopalnymi.

Dziś w Unii Europejskiej wytwarza się 340 terawatogodzin energii z wodoru rocznie. Gaz ten sam w sobie jest czystym surowcem, a jego używanie nie przekłada się na emisję gazów cieplarnianych. Problem w tym, że w procesie jego wytwarzania potrzebna jest duża ilość energii. Dziś dostarcza się ją głównie dzięki spalaniu paliw kopalnych, przede wszystkim gazu ziemnego.

W UE coraz częściej inwestuje się jednak w zielony wodór, wyprodukowany z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. W ramach Europejskiego Zielonego Ładu zachęca do tego Komisja Europejska, pieniądze w to paliwo pompują też polskie firmy. Budowę farmy fotowoltaicznej zasilającej instalację wytwarzającą wodór zapowiada Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). Zarządzająca elektrowniami w Wielkopolsce spółka ZE PAK w tym samym celu chce wykorzystywać biomasę.

Czytaj również: Unia ma pomysł na ograniczenie emisji w lotnictwie. E-paliwa i podatek

Jednak prywatne inwestycje nie wystarczą, by wodór stał się „paliwem przyszłości” – przekonują analitycy z Agora Energiewende. To dlatego, że gaz ten nie wytrzymuje konkurencji cenowej z surowcami kopalnymi. Zmienić tę sytuację mogą publiczne dotacje. Według think-tanku do końca obecnej dekady powinny one wynosić 10 do 24 miliardów euro.

Wodór tylko tam, gdzie jest niezbędny

Inaczej wodór zacznie być opłacalny dopiero w przypadku wzrostu cen uprawnień do emisji CO2 powyżej 200 euro za tonę. Eksperci nie krytykują jednak scenariusza, w którym podatnicy będą dopłacać do wytwarzania wodoru. Twierdzą, że pieniędzmi na jego wytwarzanie trzeba jedynie mądrze zarządzać.

„Dlatego musimy zadbać o priorytety. Finansowanie odnawialnego wodoru powinno (…) koncentrować się na najbardziej opłacalnych i niebudzących kontrowersji zastosowaniach” – komentował Patrick Graichen, dyrektor wykonawczy Agora Energiewende.

„Niebudzące kontrowersji” zastosowanie obejmują między innymi produkcję stali i amoniaku. Eksperci wymieniają też długodystansowe lotnictwo, żeglugę morską i ciepłownictwo. To w tych sektorach gospodarki potrzebujemy szybkiego spadku emisji, w czym najlepiej może pomóc zielony wodór – przekonują specjaliści. Bez niego porzucenie węgla, gazu i ropy w tych branżach może być niemożliwe. Jednocześnie członkowie think-tanku zwracają uwagę, że wykorzystanie tego paliwa nie będzie opłacalne sektorze motoryzacyjnym. W tym przypadku łatwiejszym i tańszym rozwiązaniem ma być produkcja samochodów napędzanych bateriami.

Mimo to energetyczni giganci planują inwestycje w stacje tankowania wodoru. Stawiać je chcą ZE PAK, Orlen i Lotos. Pierwsze takie obiekty mają powstać jeszcze w tym roku. Zaletą takiej instalacji jest między możliwość szybkiego tankowania. To trwa najwyżej kilka minut. Przy dystrybutorach nie można jednak spodziewać się tłoku. W Polsce zarejestrowane są zaledwie 53 auta na wodór. W sprzedaży jest tylko jeden model samochodu osobowego wykorzystującego to paliwo – Toyota Mirai.

Źródło zdjęcia: Scharfsinn / Shuttertsock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.