Udostępnij

Będzie 500 zł mandatu za wjazd do stref bez spalin. Ale takich stref nie ma

07.07.2020

Gminni i miejscy strażnicy będą mieli nowy środek do dyscyplinowania kierowców. Za nieuprawniony wjazd do strefy czystego transportu grozić będzie aż 500 złotych mandatu. Problem w tym, że takich stref w Polsce w tej chwili nie ma.

Strefy czystego transportu (SCT) miały dać mieszkańcom miast możliwość odetchnięcia pełną piersią tam, gdzie do tej pory czuć było spaliny. W myśl ustawy o elektromobilności samorządy mogą ograniczać możliwość wjazdu do SCT samochodom z silnikiem diesla lub benzynowym. Do tej pory na taki ruch zdecydował się jedynie Kraków. Uchwała radnych dotyczyła kilku ulic na Kazimierzu (w dzielnicy Stare Miasto), gdzie wjazd mieli jedynie mieszkańcy, przedsiębiorcy, służby i taksówkarze. Poza tym po strefie swobodnie mogły poruszać się samochody napędzane prądem i gazem.

Wjazd do strefy czystego transportu bez zezwolenia może kosztować 500 złotych

Efekty działania krakowskiej SCT były jednak marne – między innymi przez brak możliwości karania kierowców, którzy mimo zakazu wjeżdżali na Kazimierz. Miejscy strażnicy mogli co najwyżej pouczyć łamiące prawo osoby. O wyznaczenie kary dla łamiących przepisy kierowców apelował między innymi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych planuje teraz poprawić dziurawe prawo. Według projektu nowego rozporządzenia, kara za wjazd do strefy SCT bez uprawnień będzie przyznawana w postaci mandatu w wysokości nawet 500 złotych.

Sprzeciw mieszkańców spowodował zlikwidowanie strefy w stolicy Małopolski

Czytaj również: Elektryk emituje mniej CO2 od diesla, nawet kiedy jeździ na węgiel. Problemem baterie

Kara za wykroczenie będzie – problem w tym, że na razie brakuje okazji, by je popełnić. Krakowska strefa działała zaledwie kilka miesięcy – do września 2019 roku. Radni postanowili ją zlikwidować po licznych protestach mieszkańców. Od tamtej pory na wprowadzenie SCT u siebie nie zdecydowali się rządzący w żadnym polskim mieście.

Na wady prawa o strefach już w 2018 roku zwracała uwagę Najwyższa Izba Kontroli. Jak zauważali jej pracownicy, zezwolenie na wjazd do Strefy Czystego Transportu miało wtedy zaledwie 0,03 proc poruszających się po Polsce samochodów. W 2019 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 4322 samochody elektryczne – podaje Instytut Badań Rynku Samochodowego Samar. W tym samym okresie Polacy kupili 0,5 miliona nowych samochodów.

Źródło zdjęcia: travellifestyle / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.