Udostępnij

Co z zakazem dla nowych samochodów spalinowych? Negocjacje w UE

26.06.2024

Według wciąż nieoficjalnych informacji kluczowe stanowiska w UE zostały ustalone. Co ciekawe w trakcie kilkutygodniowych negocjacji na stole pojawiła się kwestia sprzedaży i rejestracji nowych samochodów w UE od 2035 roku.

Cel na 2035 rok zakładający zmiany ws. sprzedaży nowych samochodów spalinowych, miał nie tylko przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 roku, ale również przynieść ogromne korzyści gospodarcze. Czy UE powinna utrzymać cel na 2035 rok, a może warto stworzyć zieloną strategię od nowa? Odpowiedź na to pytanie jest szczególnie ważna z perspektywy Polski, która jest jednym ze światowych liderów w produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

W kręgach Unii Europejskiej coraz częściej poruszany jest temat opóźnienia wprowadzenia sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Dyskusje na ten temat mają odbywać się m.in. podczas posiedzenia Rady ds. Środowiska. Obecnie obowiązujące przepisy przewidują, że zmiany (dokładniej mówiąc, zakaz rejestracji nowych pojazdów emitujących spaliny) miałyby wejść w życie 1 stycznia 2035 roku. Stanie się to pod warunkiem, że Komisja Europejska nie zgłosi zastrzeżeń po przeprowadzeniu testu rynku w 2026 roku.

Niemniej jednak coraz częściej mówi się o potrzebie rezygnacji z tych przepisów i przesunięcia terminu wprowadzenia zmian ws. aut spalinowych do 2040 roku. Niektórzy sugerują nawet całkowite usunięcie tych regulacji z prawa UE. W Polsce pojawiają się pomysły na opóźnienie wejścia podatku od emisji, która wzbudza liczne obawy i zastrzeżenia zarówno wśród przedsiębiorców, jak i ekspertów z różnych dziedzin.

„Kluczowy krok”

Unijny pomysł zmiany ws. sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku budzi liczne kontrowersje i wywołuje intensywną debatę polityczną i społeczną. Zwolennicy podkreślają, że jest to kluczowy krok w walce ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem powietrza, który może przyspieszyć rozwój technologii oraz wzmocnić niezależność energetyczną UE. Natomiast przeciwnicy zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu samochodów elektrycznych, ograniczoną infrastrukturę ładowania oraz potencjalne negatywne skutki dla rynku pracy w sektorze motoryzacyjnym.

Społeczne konsekwencje unijnego pomysłu obejmują wyzwania związane z dostępnością i kosztami nowych technologii dla przeciętnego konsumenta. Kluczowa jest rola edukacji i kampanii informacyjnych, które mogą zwiększyć świadomość i akceptację społeczną, a także programów wsparcia finansowego, które uczynią pojazdy elektryczne bardziej dostępne. Znalezienie zrównoważonego podejścia, które uwzględnia zarówno cele klimatyczne, jak i ekonomiczne oraz społeczne, jest niezbędne dla skutecznej transformacji sektora transportu w UE.

Szef Europejskiej Partii Ludowej: zakaz sprzedaży samochodów spalinowych był błędem

Europejska prawica szybko obrała sobie za cel zniesienie pomysłu zmian w możliwości sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, który jest kluczowym elementem Zielonego Ładu.

Cytowany przez „Politico” Manfred Weber – niemiecki polityk i lider centroprawicowej Europejskiej Partii Ludowej (EPP), do której należy Koalicja Obywatelska, powiedział, że zmiany w sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku był „błędem” i obiecał, że jego partia będzie omawiać zniesienie tego podatku w „najbliższych dniach”.

To zobowiązanie podkreśla całkowitą zmianę, jaka zaszła od ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2019 roku, kiedy to wszyscy liderzy poza skrajną prawicą konkurowali o zieloną wiarygodność. Teraz plany UE dotyczące ograniczenia globalnego ocieplenia są pod ostrzałem po wyborach, w których partie prawicowe zdobyły znaczną przewagę, podczas gdy Zieloni stracili na popularności.

Zniesienie pomysłu ws. zmian w sprzedaży i rejestracji aut spalinowych nie będzie jednak łatwe. Byłoby to bezpośrednie sprzeciwienie się kandydatce EPP na przewodniczącą Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen, która wprowadziła pomysł zmian ws. aut spalinowych i popierała go w swojej kampanii o drugą kadencję na stanowisku najwyższego wykonawcy UE. Każda próba zniesienia tego prawa wywołałaby również otwartą wojnę z partiami lewicowymi, które popierały ten pomysł. Propozycje zmian przewidują przesunięcie zmian w rejestracji nowych samochodów spalinowych na rok 2040, co ma być powiązane z ogłoszeniem celu klimatycznego UE na ten okres.

Dotychczas Unia Europejska ustaliła cele na rok 2030 (redukcja emisji o 55 proc. w porównaniu do 1990 roku) oraz na rok 2050 (osiągnięcie neutralności klimatycznej). Obecnie trwają rozmowy na temat celów na rok 2040. Interesujące jest, że decyzja ta ma zapaść prawdopodobnie podczas polskiej prezydencji w Radzie UE, która rozpocznie się w pierwszej połowie 2025 roku. W gronie zwolenników zmian znajduje się m.in. Manfred Weber, który wielokrotnie wspominał o całkowitym zniesieniu proponowanych zmian. Jego stanowisko może jednak być taktycznym manewrem negocjacyjnym.

Polityka klimatyczna UE nabiera nowego odcienia zieleni

Europejska polityka klimatyczna nabiera nowego tempa w związku z nadchodzącymi wyborami na przewodniczącego Komisji Europejskiej.

Ursula von der Leyen, obecna przewodnicząca, stara się o drugą kadencję, co wymaga poparcia Parlamentu Europejskiego. Aby osiągnąć większość, von der Leyen musi zbudować koalicję obejmującą partie od centrum lewicy do Europejskiej Partii Ludowej (EPP). Jednak nawet niewielka utrata miejsc w tych partiach może oznaczać, że von der Leyen będzie musiała poszukać wsparcia u Zielonych lub skrajnej prawicy.

Zielony Ład to ambitny plan UE mający na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń przemysłowych. Dokument pozostaje głównym punktem spornym. Mimo że większość pakietu Zielonego Ładu została już zatwierdzona przez Parlament, kluczowe kwestie pozostają wciąż do rozwiązania.

Wspomniany Manfred Weber podkreślił, że jego partia nie dąży do rozwiązania całego porozumienia. – Nie będzie rewizji Zielonego Ładu jako całości — powiedział Weber. To oznacza, że partie popierające Zielony Ład nadal mają większość w Parlamencie. Jednak przed nimi stoi wyzwanie nie tylko utrzymania obecnych polityk, ale także wdrożenia dodatkowych działań, zwłaszcza w zakresie emisji z rolnictwa.

„Europejscy producenci powinni brać przykład z chińskich firm”

Osiągnięcie wymaganych celów redukcyjnych wiąże się z inwestycjami w nowe technologie, kadrę i innowacje mające na celu wprowadzeniu na rynek pojazdów zeroemisyjnych porównywalnych technologicznie i cenowo z produktami konkurencji pozaeuropejskiej.

Taka strategia sią nie sprawdza — choć pozornie daje krótkotrwałe efekty rynkowe. Widzimy też konieczność  zmiany podejścia do łańcucha dostaw w kierunku ograniczenia uzależnienia dostaw kluczowych komponentów od zewnętrznych dostawców. Przykładowo, do platformy używanej przez koncern VW AG stosowane są komponenty pochodzące od sześciu różnych dostawców, podczas gdy chiński BYD wszystkie te komponenty produkuje samodzielnie – dodał ekspert.

Branża motoryzacyjna: zakaz od 2035 to nie zagrożenie, a historyczna szansa

Co ciekawe – Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), reprezentujące ponad 250 podmiotów i angażujące łącznie około 500 tysięcy pracowników, wezwało do utrzymania celu zmian w sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku, jako krytycznego elementu realizacji „Europejskiego Zielonego Ładu”. Celem tego listu otwartego jest zwrócenie uwagi na potencjalne konsekwencje zmiany kursu oraz podkreślenie korzyści wynikających z konsekwentnego dążenia do zeroemisyjnych rozwiązań transportowych.

– Odejście od silnika spalinowego od 2035 r. to nie zagrożenie, tylko historyczna szansa na rozwój gospodarczy i utrzymanie wiodącej pozycji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego – uważa PSNM. Organizacja wystosowała w tym zakresie apel do nowo wybranych przedstawicieli Parlamentu Europejskiego. Dodajmy, że wśród członków wspomnianego stowarzyszenia znajdziemy polskich przedstawicieli najpopularniejszych marek samochodów.

Wszystko wskazuje na to, że vod der Leyen zostaje

Polska Agencja Prasowa przekazała we wtorek 25 czerwca, że Ursula von der Leyen ma zostać wybrana na drugą kadencję. PAP powołała się przy tym na informacje przekazane przez premiera Donalda Tuska. Przewodnictwo nad Radą Europy ma przejąć były premier Portugalii – Antonio Costa, a szefową dyplomacją pokieruje premierka Estonii – Kaja Kallas. Na czele Parlamentu Europejskiego ma pozostać Roberta Metsola.

Nie wiemy, czy zniesienie zakazu dla nowych samochodów spalinowych był ostatecznie warunkiem, który gwarantuje obecnej przewodniczącej utrzymanie swojej pozycji. Do tematu będziemy wracać w najbliższych miesiącach.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/4045

Autor

Mateusz Gibała

Autor bloga politykaponordycku.pl, gdzie na co dzień bada kulturę, gospodarkę i politykę państw nordyckich. Pisał o krajach nordyckich, energetyce i kwestiach klimatycznych dla wielu redakcji m.in. Cyberdefence24, Liberte, Nowa Europa Wschodnia i Biznes Alert oraz współpracował z Instytutem Nowej Europy.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.