Zakaz wjazdu SUV-ów do centrów miast? Powodem bezpieczeństwo i emisje

5340
2
Podziel się:

Duże auta osobowe szkodzą środowisku i są niebezpieczne dla pieszych – stwierdziła Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETCS). Dlatego instytucja wezwała do wprowadzenia zakazu wjazdu dla SUV-ów do centrów miast.

ETCS w swoim apelu skupia się przede wszystkim na bezpieczeństwie pieszych. „Badania pokazują, że możliwość doznania poważnych obrażeń lub śmierci pieszego jest wyższe w przypadku zderzeń z SUV-ami i samochodami dostawczymi.” – czytamy w oświadczeniu Rady. Wpływać ma na to konstrukcja modeli popularnego segmentu samochodów osobowych. Są one wyższe, cięższe, mają większe zderzaki. Wyżej osadzone okna ograniczają też widoczność przy cofaniu. Podwyższa to ryzyko potrącenia pieszego – szczególnie w przypadku dzieci czy niepełnosprawnych poruszających się wózkach.

Bezpieczeństwo to jednak nie wszystko. SUV-y emitują również więcej dwutlenku węgla niż mniejsze osobówki. Według danych przedstawionych przez Unię Europejską największe auta tego segmentu emitują średnio 170 gramów CO2 na kilometr. Mniejsze SUV-y wypuszczają do atmosfery około 121 gramów tego gazu na kilometr. Dla kompaktowego auta o takiej samej długości liczba ta wynosi 105 gramów. Najnowszy limit narzucony przez UE mówi z kolei o zaledwie 95 gramach. Będzie on dotyczył wszystkich osobówek i zacznie obowiązywać od 2022 roku.


Mimo swojej szkodliwości duże osobówki dominują na listach bestsellerów salonów samochodowych. Co trzecie auto kupowane na świecie to właśnie SUV. W Polsce stanowią one aż 35 procent sprzedaży, w całej Europie – 40.

Zdjęcie: Giovanni Love / Shutterstock

Podziel się: