Rozpędzony do 60 kilometrów na godzinę zużywa tyle energii, co toster na cztery kromki, ale bez problemu przejechał z Perth do Sydney. Violet, czyli najnowszy samochód konstrukcji czternastki studentów z Australijskiego Uniwersytetu Nowej Walii, ustanowił nowy rekord Guinessa. Jeszcze żaden pojazd elektryczny nie przejechał tak dalekiego dystansu w tak oszczędny sposób. A wszystko dzięki zamontowanym na karoserii ogniwom fotowoltaicznym.
Co ważne, Violet nie jest autem o futurystycznym wyglądzie i powierzchni małego boiska do siatkówki. Przypomina seryjnie produkowane samochody, a w środku mają bez problemu zmieścić się cztery osoby. Konstruktorzy przyzjnają, że prowadzi się nieco topornie, ale dla podniesienia komfortu jest wyposażony w spory bagażnik, czujniki parkowania i ekran multimedialny z GPS. Wrażenie robi stosunkowo niewielka waga – około 360 kilogramów.
Studenci mogą pochwalić się przejechaniem 4100 kilometrów dwa dni przed wyznaczonym terminem. Samochód okazał się być zaskakująco niezawodny, ale najważniejszym celem było zredukowanie poboru energii elektrycznej. I to się udało – Violet zeszła do średniego poziomu około 3,25 kilowatogodzin na 100 kilometrów, mimo że do ustanowienia światowego rekordu wystarczyła wartość 5,5 kWh. Dla porównania – seryjny Nissan Leaf zużywa według danych producenta od 13 do 16 kWh na setkę w ruchu miejskim. Koszt przejechania całej trasy studenci szacują na około 50 dolarów australijskich (około 260 złotych). Taka sama podróż w bardzo oszczędnym dieslu mogłaby kosztować nawet 10 razy więcej.
– Udało się dzięki zgranemu zespołowi, choć ciągle bałam się, że w coś może pójść nie tak. Obserwując skonstruowany przez siebie samochód można solidnie zszargać sobie nerwy – mówiła australiskiemu The Good News Network zaledwie 20-letnia Courtney Morris.
Odpowiedzialny za rekord zespół Sunwift działa na Uniwersytecie Nowej Walii od 23 lat. W 2019 roku będzie rywalizował z innymi australijskimi zespołami podczas Bridgestone World Solar Challenge, kiedy przejechać trzeba będzie 3000 kilometrów.