Nowe francuskie prawo spowoduje pokrycie parkingów panelami słonecznymi. Dzięki temu nad francuskimi parkingami mogłyby się znaleźć panele słoneczne, które generowałyby tyle energii, co 10 elektrowni jądrowych.
Choć Francja kojarzona jest z energetyką jądrową, wciąż jest mocno opóźniona we wprowadzaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Politycy postanowili to zmienić.
Parkingi pokryją panele słoneczne
Aby wprowadzić takie rozwiązanie potrzebna ustawa, która pozwoli na zbudowanie zadaszenia dla paneli słonecznych na wszystkich działkach mających znaczenie w kraju.
Francja aspiruje do miana światowego lidera w kwestii pokrycia jak największej powierzchni panelami słonecznymi. Według zwolenników planu, będzie to miało kluczowe znaczenie w szerszych planach wycofywania paliw kopalnych w ciągu kolejnych lat. Idea ta może we Francji zwiększyć moc wytwarzania energii elektrycznej nawet o 8 procent.
The Washington Post zauważa, że koszt paneli fotowoltaicznych wciąż spada. Stają się coraz bardziej konkurencyjnym źródłem energii – zarówno dla indywidualnych gospodarstw domowych, jak i większych odbiorców. Ale dużym wyzwaniem jest znalezienie dla nich wystarczającej przestrzeni wymaganej do masowej produkcji energii elektrycznej. Dlatego politycy wzięli na tapet parkingi: są duże, nie mają walorów krajobrazowych. Dodatkowo pokrycie ich panelami słonecznymi nie wiąże się z utratą ich głównej funkcji.
– Jednym z wyzwań w zwiększeniu produkcji energii słonecznej w gęsto zaludnionym kraju jest znalezienie sposobów, które nie wprowadzają konkurencji o sposób użytkowania gruntów – powiedział Arnaud Schwartz, prezes France Nature Environment, grupy patronackiej francuskich organizacji ekologicznych. Zabieranie gruntów rolnych lub otwartych pól i przekazywanie ich farmom fotowoltaicznym nie jest atrakcyjne, ale pokrywanie parkingów o wiele mniej szkodzi różnorodności biologicznej. Żyjemy już w częściach świata, w których jest dość gęsto. Istoty ludzkie są wszędzie – powiedział.
Parkingi zmienią się w farmy fotowoltaiczne?
Plan zakładający pokrywanie parkingów panelami słonecznymi jest częścią większego aktu prawnego. The Washington Post powołuje się na ustawę o przyspieszeniu produkcji energii odnawialnej, którą prezydent Francji Emmanuel Macron uczynił centralnym punktem swoich starać na rzecz klimatu.
Będzie to wymagane na wszystkich parkingach większych niż 1500m2, czyli mogących pomieścić ponad 50 samochodów. Wybudowane „podniesione” zadaszenia z paneli słonecznych mają pokryć minimum połowę powierzchni parkingu.
– Od jakiegoś czasu wiemy, że energia słoneczna jest najtańszą energią odnawialną. W większości przypadków możemy więc prześcignąć paliwa kopalne – powiedział prof. Joshua Pearce z Western University w Ontario w Kanadzie. Naukowiec badał możliwość zainstalowania paneli słonecznych na dachach i parkingach sklepów Walmart w USA. Ocenił, że tylko one byłyby w stanie wygenerować około 11 GW energii elektrycznej. Ta moc jest szczytem, który chce osiągnąć Francja.
Zwolennicy przewidują, że podczas słonecznych dni panele powinny być w stanie wygenerować wystarczającą ilość energii dla firm obsługiwanych przez parking, a czasami dla otaczającej ich społeczności. Mówią też, że jednym z naturalnych zastosowań energii pochodzącej z parkingów jest ładowanie pojazdów elektrycznych. To pozwoliłoby uniknąć strat energii elektrycznej, które powstają, gdy jest ona przesyłana na duże odległości.
Montaż daszków słonecznych nad parkingami – w zasadzie wykonanie osłony przeciwsłonecznej nad miejscami parkingowymi z paneli słonecznych – może być bardziej kosztowny, niż umieszczanie ich na dachach lub bezpośrednio na ziemi. Jak tłumaczy The Washington post, do utrzymania paneli na miejscu potrzebne są stalowe konstrukcje wsporne. Jednak zwolennicy pomysłu twierdzą, że nadal jest to opłacalne i jest konkurencyjne dla energii wytwarzanej konwencjonalnie.
Panele słoneczne zamiast jedynie elektrowni jądrowych
Według oficjalnej analizy przepisów, jeśli połowa francuskich parkingów zostanie pokryta panelami słonecznymi, będą miały zainstalowaną moc od 6,75 do 11,25 GW, co będzie kosztować od 8,7 do 14,6 mld dolarów. Każda z 56 francuskich elektrowni jądrowych ma średnio nieco ponad 1 GW, a według najnowszych szacunków koszt budowy elektrowni jądrowej we Flamanville wzrósł do 14 mld dolarów. Prawo ułatwia również budowę paneli słonecznych wzdłuż autostrad i łagodzi ograniczenia dotyczące energii wiatrowej.
Francja pozyskuje ponad 70 proc. energii elektrycznej z elektrowni jądrowych, najwięcej na świecie. Oznacza to, jak pisze The Washington Post, że francuski sektor energetyczny charakteryzuje się niskimi emisjami. Jednak spóźnia się z instalowaniem energii odnawialnej, nie spełniając wymagań Unii Europejskiej. A przy rosnących dążeniach związanych z elektryfikacją samochodów i ogrzewaniem, francuscy decydenci muszą działać szybko. Wiąże się to ze zwiększeniem produkcji energii słonecznej i wiatrowej.
– Jest pewien paradoks. Chociaż nasza produkcja energii elektrycznej jest jedną z najbardziej bezemisyjnych w Europie, wciąż pozostajemy w tyle z rozwojem OZE. Ta ustawa ma na celu rozwiązanie tej sprzeczności – powiedział Damien Adam, członek Zgromadzenia Narodowego, który kierował ustawą przez francuską legislaturę. Zatwierdzona przez Macrona ustawa ma wejść w życie w lipcu. Właściciele parkingów będą mieli od trzech do pięciu lat na dostosowanie się.
Źródło: The Washington Post
–
Zdjęcie tytułowe: seo byeong gon/Shutterstock