Udostępnij

40 milionów do rozdania, wpłynął… jeden wniosek. Porażka dopłat do elektryków

07.08.2020

Eksperci mówią o niepowodzeniu programów dopłat do samochodów elektrycznych. Rząd zarezerwował na nie 150 mln złotych. Wszystkie złożone wnioski opiewają na około 11 milionów. Największą klapą okazał się program dotacji dla taksówkarzy. Do rozdania było 40 mln złotych, a na polskich drogach miało pojawić się 1000 elektrycznych taksówek. Wpłynął zaledwie jeden wniosek.

Dopłaty miały zachęcić do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska (NFOŚ) przygotował trzy pilotażowe programy dotacyjne: „Zielony samochód” na auta osobowe, „eVan” na „dostawczaki” i „Koliber” skierowany do taksówkarzy.

Największym powodzeniem cieszył się pierwszy z nich. Do Funduszu zgłosiło się 261 osób, które mają teraz szansę na prawie 19 tys. złotych dopłaty do samochodu kosztującego najwyżej 125 tys. Więcej, bo 70 tys., było do zgarnięcia na zakup aut dostawczych – urzędnicy odebrali w tym przypadku 68 wniosków. Dotacje praktycznie zignorowali taksówkarze, a jedyny złożony dokument opiewał na 25 tys. złotych.

Czytaj również: Samochód elektryczny w cenie 20 tys. euro? Taką obietnicę składa Volkswagen

Pierwsza edycja programu NFOŚ nie była dostosowana do cenników producentów samochodów elektrycznych. Wyznaczony limit pozwala na zakup jedynie ich najuboższych wersji. 125 tys. złotych wystarczy na Nissana Leafa, Peugeota e-208 lub Renault Zoe w z najsłabszym wyposażeniem. Producent ostatniego z modeli specjalnie obniżył cenę swojego samochodu, by klienci mogli skorzystać z dotacji. Po dopłaty nie mogli zgłosić się nabywcy stosunkowo popularnego BMW i3, które w standardzie kosztuje ponad 162 tys.

Dane opublikował Instytut Badań Rynku Samochodowego Samar, który o wyniki naboru wniosków zapytał wiceprezesa NFOŚ Artura Lorkowskiego. „Trudno mówić o porażce w przypadku pilotażu, dlatego nie koncentrowałbym się na liczbach” – mówił urzędnik. Niepowodzenie tłumaczył między innymi pandemią koronawirusa i słabo rozwiniętą siecią stacji ładowania.

NFOŚ mimo to zapowiada kolejną edycję programu. Ma ona ruszyć jesienią i być bardziej atrakcyjny dla przedsiębiorców. Rząd w przyszłości chce też pomagać samorządom w zakupach autobusów elektrycznych.

Zdjęcie: Mike Mareen / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.