Udostępnij

Loty z pięciu europejskich lotnisk emitują więcej niż cała Szwecja

11.10.2021

Loty z pięciu największych europejskich lotnisk emitują więcej dwutlenku węgla, niż cała gospodarka Szwecji – wynika z danych upublicznionych przez grupę Transport & Environment. Co istotne, większość z nich to loty długodystansowe, poza Europę. Nie wlicza się ich do europejskich limitów emisji, ani nie są szczególnie opodatkowane.

Wspomniane lotniska wyemitowały w 2020 roku łącznie ok. 53 milionów ton CO2. Chodzi o obiekty London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam Schiphol oraz Madrid Barajas. Dla porównania, emisje szwedzkiej gospodarki wyniosły w tym czasie 45,4 milionów ton.

W zestawieniu wzięto pod uwagę dwutlenek węgla wyemitowany przez samoloty startujące w pięciu największych lotnisk Europy. Co jednak najistotniejsze, większość z nich to loty długodystansowe, poza Europę. Autorzy zestawienia podkreślają, że nie wlicza się ich do europejskich limitów emisji. Podlegają też znacznie niższej stawce podatkowej.

Loty z dużych europejskich lotnisk słabiej opodatkowane

Przykładowo, w przypadku francuskiego lotniska Paris Charles de Gaulle 80 proc. obsługiwanych lotów jest długodystansowa. Organizacja Transport & Environment podkreśla paradoksalną sytuację, w której loty z mniejszych lotnisk objęto większym opodatkowaniem, ze względu na większą ilość lotów w granicach Europy.

„W przeciwieństwie do samochodów lub elektrowni, większość emisji lotniczych jest uwalniana poza granicami Europy. Prowadzi to do skandalicznego pominięcia ogromnej większości emisji z europejskich lotnisk. Wszystkie loty powinny być objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji, a nie tylko te wewnątrz Europy” – powiedział w oświadczeniu Jo Dardenne, ekspert ds. lotnictwa w Transport & Environment.

Czytaj również: Jak policzyć ślad węglowy podróży samolotem?

Nierówności w dostępie do podróży lotniczych. Kto lata najczęściej?

Organizacja Transport & Environment zwraca uwagę, że emisje w lotnictwie rosły w latach 2013-2018 o 5 proc. rocznie. Osiągnęły wówczas poziom szacowany na 2,5 proc. światowych emisji CO2. Gdyby sektor ten stanowił odrębne państwo, znalazłoby się ono na 7. miejscu w rankingu największych emitentów dwutlenku węgla.

Warto jednak zwrócić uwagę, że za emisje lotnictwa najbardziej odpowiadają najaktywniejsi pasażerowie, w tym podróżujący służbowo. Tegoroczny raport brytyjskiej organizacji Possible ujawnił, że w Wielkiej Brytanii około 15 proc. pasażerów odpowiada za 70 proc. lotów. W USA 12 proc. osób korzysta z 2/3 podróży samolotowych. We Francji na 2 proc. podróżujących przypada aż 50 proc. lotów. Duże nierówności odnotowano w przypadku najbardziej emisyjnych krajów azjatyckich. W Chinach 5 proc. gospodarstw domowych odpowiada za 40 proc. lotów, a w Indiach – 1 proc. za 45 proc. podróży. Więcej na temat raportu Possible informowaliśmy TUTAJ.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Jane Rix

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.