Udostępnij

Chcą przerabiać stuosobowe samoloty na elektryczne. Za 5 lat będą gotowe do lotu

14.11.2021

Start-up Wright Electric zapowiada, że za 5 lat będzie mieć gotowy w pełni elektryczny samolot, zdolny do przewożenia 100 pasażerów i pokonania 740 kilometrów bez ładowania baterii. Nie będzie to jednak nowa maszyna, a zmodernizowany samolot BAe 146. Model ten znajduje się we flotach wielu linii lotniczych od lat 80.

Zeroemisyjny transport lotniczy to idea, która stoi za projektami wielu start-upów, ale i wiodących koncernów oferujących samoloty. Do grona firm starających się wyjść naprzeciw oczekiwaniom strategii klimatycznych należy start-up Wright Electric, który niedawno ogłosił ambitne plany. W pełni elektryczna maszyna ma być gotowa już w 2026 roku.

Czytaj także: Jak duży ślad węglowy ma podróż samolotem? Można to obliczyć samodzielnie

Firma ze Stanów Zjednoczonych stawia jednak nie na nową konstrukcję, a modernizację dobrze znanego modelu samolotu BAe 146. Produkowany od lat 80-tych znajduje się dziś na wyposażeniu wielu linii lotniczych. Dwie z nich, brytyjski EasyJet i meksykański Viva Aerobus, współpracują z Wright Electric, dlatego można się spodziewać, że byłyby pierwszym miejscem zastosowania zmodernizowanych BAe 146.

Planowana modernizacja obejmuje wyposażenie maszyny w cztery silniki elektryczne i odpowiednie baterie, pozwalające na jednogodzinny lot. W pełni elektryczny samolot ma zabierać na pokład 100 pasażerów i być w stanie pokonać ok. 740 kilometrów. Czy to wiele? Wright Electric zapewnia na swoich stronach, że taki zasięg pozwoliłby obsłużyć wiele popularnych połączeń regionalnych. W Europie mogłyby to być trasy, takie jak Londyn-Paryż, Frankfurt-Paryż, czy Madryt-Lizbona.

Czytaj także: Samoloty elektryczne czy na wodór? Firma, która to opracuje, zostanie zwolniona z opłat za lądowanie

Według harmonogramu, opublikowanego na stronach start-upu, elektryczny silnik będzie gotowy jeszcze w tym roku. Na lata 2022-2025 przewidziano testowe loty z początkowo jednym, później dwoma, a finalnie czterema silnikami elektrycznymi. Firma zakłada, że dopuszczenie do czynnego lotnictwa nastąpi w 2026 roku.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Alfio Ferlito

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.