Udostępnij

Samoloty elektryczne czy na wodór? Firma, która to opracuje, zostanie zwolniona z opłat za lądowanie

01.12.2020

Największa grupa portów lotniczych w Wielkiej Brytanii ogłosiła konkurs na pierwsze połączenie lotnicze, które nie będzie generować emisji dwutlenku węgla. Firma, która pierwsza zgłosi się z zeroemisyjną maszyną otrzyma pięcioletnie zwolnienie z opłat za korzystanie z lotnisk. Wyceniono je na 1,3 miliona funtów.

Manchester Airport Group (MAG) to właściciel trzech dużych lotnisk, zlokalizowanych w Londynie, Manchesterze oraz w hrabstwie Leicestershire. W związku z dążeniem spółki do zmniejszenia swojego wpływu na klimat postanowiono wesprzeć dążenia przedsiębiorstw lotniczych do wprowadzenia na rynek zeroemisyjnej maszyny.

Spółka, której jako pierwszej uda się otworzyć neutralne dla klimatu połączenie lotnicze, otrzyma pięcioletnie zwolnienie z opłat za korzystanie z lotnisk MAG. Szacuje się, że nagroda będzie warta ok. 1,3 miliona funtów. W konkursie pozostawiono firmom dowolność, jeśli chodzi o zasilanie samolotów: może to więc być zarówno napęd elektryczny, jak i oparty na technologii wodorowej.

Czytaj także: 10 największych emitentów CO2 w Europie to elektrownie węglowe i Ryanair

Na razie jesteśmy daleko tego, żeby loty komercyjne były w stanie dorównać konwencjonalnym podróżom lotniczym, jeśli chodzi o ich przepustowość. Niemniej jednak entuzjazm MAG budzą najnowsze projekty Airbusa: mowa o trzech maszynach z serii „ZEROe”, które na pokład będą mogły zabrać do 200 osób i – według zapewnień producenta – latać już w 2035 roku.

„Podczas gdy zmagamy się ze znaczącymi wyzwaniami, jakie przed naszą branżą postawił koronawirus, musimy nadal patrzeć w przyszłość wraz z ekscytującymi innowacjami, które będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości latania” – powiedział w oświadczeniu Charlie Cornish, CEO spółki MAG.

Czytaj także: Złe wieści dla lotnictwa? Rośnie opór wobec rozbudowy portów

Transport lotniczy jest istotnym źródłem emisji gazów cieplarnianych, odpowiadającym – według różnych szacunków – za od 2,5 do nawet 5 proc. światowych emisji. Brytyjska organizacja Transport&Environment wskazuje, że w ciągu ostatnich 5 lat przed pandemią ruch lotniczy na świecie wzrósł o ponad jedną czwartą. W dłuższej perspektywie natomiast na wzrost popularności podróży lotniczych wpłynął m.in. intensywny rozwój turystyki.

_

Zdjęcie: Shutterstock/IR Stone

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.