Udostępnij

Kolejne władze chcą zakazu sprzedaży aut spalinowych. Kalifornia pierwsza w USA

23.09.2022

Po 2035 roku w Kalifornii nie będą mogły być sprzedawane nowe samochody zasilane paliwami kopalnymi. Takie są najnowsze regulacje przyjęte przez władze stanowe. Zakaz sprzedaży aut spalinowych spowodowany jest troską o emisje spalin, szkodliwych dla jakości powietrza i klimatu. Podobne ograniczenia zapowiedziała niedawno także jedna z chińskich prowincji.

Blisko 40-milionowa Kalifornia stawia na transport zeroemisyjny. Przyjęte właśnie regulacje zakładają wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi, po 2035 roku.

W międzyczasie planuje się stopniowy wzrost sprzedaży aut elektrycznych i hybrydowych, przy czym te ostatnie także znikną z oferty salonów w połowie lat trzydziestych. Później wciąż możliwy będzie handel używanymi pojazdami napędzanymi benzyną czy ropą.

Pierwszy w USA zakaz sprzedaży aut spalinowych

Amerykańskie media zwracają uwagę, że to rewolucyjny krok ze strony stanu, który już wcześniej wyznaczał nowe standardy. To właśnie tam, w 1966 roku, wprowadzono pierwsze w USA limity poziomów emisji spalin z rur wydechowych. Komentatorzy zwracają uwagę, że w ślad za Kalifornią mogą niebawem pójść inne stany.

Nowe regulacje wynikają z planów ograniczenia emisji spalin, które są niekorzystne zarówno dla klimatu, jak i jakości powietrza. To od kalifornijskiego Los Angeles nazwę wziął typ smogu, powodowany przez ruch samochodów.

Jak podaje CNBC, sektor transportu jest przy tym największym źródłem emisji gazów cieplarnianych w Kalifornii.

Regulacje czekają na akceptację organów federalnych

Ogłoszenie strategii odejścia od aut spalinowych spotkało się z pozytywnym przyjęciem dużej części organizacji ekologicznych. Pojawiły się jednak i głosy, że stan zakłada zbyt wolną dekarbonizację transportu.

Nieco ambitniejsze plany ma na przykład chińskie Hainan. Jak wynika z niedawnych zapowiedzi władz, na 10-milionowej wyspie-prowincji zakaz miałby wejść w życie już za osiem lat. Podmioty publiczne mają dokonywać zakupów wyłącznie aut elektrycznych, począwszy od 2026 roku.

W przypadku Kalifornii krytyczne głosy padły ze strony Alliance for Automotive Innovation, organizacji reprezentującej w USA m.in. Volksvagena, Toyotę i General Motors. BBC podaje, że według niej władze powinny robić więcej, by zwiększyć popyt na pojazdy elektryczne. Czyli zachęcać Amerykanów do przesiadki na elektryki.

Póki co, przyjęte w Kalifornii regulacje czekają jeszcze na akceptację ze strony organów federalnych.

_

Zdjęcie: Scharfsinn / Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.