Udostępnij

Rumunia ma program „Wrak Plus”. Efekty już widać

31.08.2022

W Rumunii sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych po raz pierwszy była większa niż w przypadku aut z silnikiem diesla. Liczba pojazdów na prąd, które zakupiono w tym roku była dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Rosnącą popularność elektryki i hybrydy zawdzięczają państwowemu programowi wsparcia, które pozwala na sfinansowanie nawet połowy kosztów zakupu auta.

Rumuński resort środowiska pochwalił się niedawno zmianami na krajowym rynku samochodowym, w przypadku samochodów zasilanych prądem. „Sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych przewyższyła w tym roku, po raz pierwszy, sprzedaż samochodów z silnikami diesla. To bezpośrednia zasługa zachęt w ramach Programu Rabla Plus” – napisano w komunikacie opublikowanym przy okazji prezentacji najnowszych wyników.

Jak prezentują się dane sprzedażowe? Jak wynika z danych Stowarzyszenia Producentów i Importerów Samochodów (APIA), elektryki i hybrydy stanowiły 20,7 proc. nowych aut rejestrowanych w Rumunii w tym roku. Sprzedaż samochodów z silnikiem diesla wyniosła natomiast 14,1 proc. całości sprzedaży. Rumuński portal Ziare.com zwraca uwagę, że sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych była dwukrotnie większa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Sukces rumuńskiego programu „Rabla Plus”

O danych z rumuńskiego rynku jako pierwszy w Polsce informował na Twitterze Kamil Całus, ekspert związany z Ośrodkiem Studiów Wschodnich (OSW). Analityk zwrócił przy tym uwagę, że w dużej mierze jest to wynik państwowego wsparcia. A to wygląda imponująco, w porównaniu choćby z analogicznymi dopłatami w przypadku Polski.

Wspomniany program nosi nazwę „Rabla Plus” (dosł. Wrak Plus), która odnosi się do zasady, według której wsparcie otrzymuje się po zezłomowaniu starego pojazdu. Jak czytamy na stronach branżowego Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA), wprowadzony kilka lat temu program zwiększył znacząco popularność pojazdów elektrycznych.

„Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2018 r. w Rumunii zarejestrowano 605 pojazdów osobowych z napędem elektrycznym. Poskutkowało to wzrostem sprzedaży na poziomie 221,8 proc. r/r – najwyższym spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, za wyjątkiem Danii” – podaje ORPA. Jak wynika z opublikowanych właśnie danych, popularność pojazdów na prąd nadal rośnie.

Dofinansowanie nawet 50 proc. kosztów elektryka

Wspomniany program „Rabla Plus” wyróżnia się wysokim poziomem wsparcia. Ile może ono wynieść? Jak podał Kamil Całus na Twitterze, „każdy Rumun który zdecyduje się na zezłomowanie swojego starego auta i zakup nowego otrzymuje bon o wartości:

  • 26 000 lei (ok. 25 tys. PLN) na zakup nowego samochodu hybrydowego typu plug-in o emisji CO2 mniejszej lub równej 80g CO2/km;
  • 29 000 lei na zakup nowego samochodu hybrydowego typu plug-in o emisji CO2 mniejszej lub równej 78g CO2/km;
  • 51 000 lei (ale nie więcej niż 50 proc. wartości zakupionego nowego samochodu) na zakup auta w 100 proc. elektrycznego;
  • 54 000 lei (ale nie więcej niż 50 proc. wartości zakupionego nowego samochodu) na zakup samochodu w 100 proc. elektrycznego, przy założeniu że zezłomuje najpierw dwa stare samochody”.

Lej rumuński ma wartość zbliżoną do polskiej złotówki. W chwili przygotowywania tekstu kurs wynosił 97 groszy. Jak wylicza Kamil Całus, „dzięki programowi Rabla Plus produkowany przez Dacię, elektryczny model Spring kosztuje obywatela rumuńskiego zaledwie ok. 11 tysięcy euro”. Po aktualnym kursie to w przybliżeniu 52 tys. złotych.

_

Zdjęcie: 24K-Production/ Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.