Woda ma czasami strasznego „peHa” – dowiedziały się tego dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 112 w Krakowie. Rozpoczęły się darmowe zajęcia w przedszkolach i szkołach, prowadzone przez naukowców Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH.
Ochrona wody powinna być dla nas priorytetem. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Skąd to wiemy? Przykładów jest wiele.
Zasolone i zanieczyszczone ściekami Wisła i Odra, ścieki w rzece Rabie, zanieczyszczona Brynica po pożarze składowiska w Siemianowicach, katastrofa na niewielkiej Wildze, czy cyklicznie zanieczyszczany Potok Olszanicki.
– Nie chcę ulegać pesymizmowi, tylko próbuję robić co w mojej mocy, żeby zaradzić tej tragicznej sytuacji. Zanieczyszczenie środowiska to kwestia ważna nie tylko dla naszego pokolenia, ale szczególnie dla naszych dzieci. Sama jestem mamą przedszkolaka i wiem, jak dzieci są przejęte losem planety. Chcą, żeby była czysta, przyjazna dla ludzi, zwierząt i roślin. Żeby tak było, musimy dbać o czystą wodę w rzekach i jeziorach oraz pod ziemią – mówi dr inż. Dorota Pierri, kierownik Laboratorium Hydrodynamicznego Katedry Hydrogeologii i Geologii Inżynierskiej AGH i pomysłodawczyni warsztatów edukacyjnych dla dzieci „Czysta woda dla zdrowej Planety”.
Naukowcy z AGH zainaugurowali wspomniane warsztaty w Przedszkolu Samorządowym nr 112 na os. Na Wzgórzach Krzesłwickich w Krakowie. Przedszkolaki mogły się poczuć jak mali naukowcy. Na zajęciach poznali tajniki obiegu wody w przyrodzie oraz zagrożenia, jakie mogą doprowadzić do jej zanieczyszczenia.
Obieg wody w przyrodzie jak krwioobieg u człowieka
– Obieg wody to trochę taki krwiobieg jak u człowieka. Jeśli czujemy się źle, wiemy, że coś jest z nami nie tak i idziemy do lekarza i pierwsze badanie, które nam zleca to morfologia krwi. W kontekście wody dokładnie tym się zajmują hydrogeolodzy, ja i Pan prof. Mariusz Czop. Jesteśmy takimi lekarzami kuli ziemskiej. Jeżeli widzimy, że coś jest nie w porządku, mamy jakieś zanieczyszczenie, woda dziwnie pachnie, albo ma dziwny kolor, czy pojawia się piana, to zaczynamy badać te „krew” planety, czyli wodę – tłumaczyła przedszkolakom ekspertka.
Dzieci dowiedziały się jak badać wodę i że czasami ma ona strasznego „peHa”. Czyli o tym, czym jest odczyn pH wody. Prawdziwą furorę zrobiło badanie odczynu pH przy pomocy papierków lakmusowych i soku z czerwonej kapusty. Dzieci doskonale wiedziały, że ludzie często zanieczyszczają wodę. Wiedziały też, dlaczego nie można jej pić prosto z rzeki. Mogły też samodzielnie wykonać filtr.
– W ramach działalności Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH jest dostępna oferta edukacyjna dla młodzieży i dzieci we wszystkich grupach wiekowych. Mamy zajęcia dla przedszkolaków, czy dla początkowych klas szkół podstawowych i starszej młodzieży – wyjaśnia prof. Mariusz Czop z Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH. Dodaje, że cel jest prosty. – Po pierwsze chodzi o to, aby kształtować świadomość ekologiczną, szacunek do wody, działania mające na celu jej ochronę. Druga kwestia to zainteresowanie dzieci nauką przez eksperymenty i praktyczne działania, bo potrzebujemy świadomych studentów – podkreśla naukowiec.
– Dzieci mają większą wiedzę ekologiczne niż nam się wydaje – przyznaje dr. Pierri. Wystarczyło jedno pytanie: czym jest woda? – I padają odpowiedzi, że jest to nasze życie, to co pijemy codziennie, w czym się kąpiemy. Mają świadomość tego, że woda może być łatwo zanieczyszczona i wszystko to wyląduje w rzece i morzu, że mamy zanieczyszczenie plastikiem i ściekami. Są po prostu genialne!
Szkoły i przedszkola mogą się zgłaszać
– Nasze przedszkole od kilku lat uczestniczy w wielu programach ekologicznych. Są to programy np. prowadzone w współpracy ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną „Czyste powietrze wokół nas”, czy „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”, również bierzemy udział w takich akcjach, jak „Kino za baterie”, czy „Mistrzowie recyklingu” – wyjaśnia dyrektor placówki Stanisława Bożek.
W ramach dni przedszkolaka w ubiegłym roku prowadzono akcję z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych. – Nasze Panie nauczycielki opracowują swoje programy edukacyjne „Zdrowo i Sportowo”, czy „Kropelka Wody”. Mamy rowerowy maj. Wprowadziliśmy też plan pracy dzięki, któremu oszczędzamy papier i wodę – wymienia jednym tchem.
– To budzi ogromną nadzieję – przyznają naukowcy AGH. Mamy nadzieję, że w przyszłości ochrona wód nie będzie pustym frazesem powtarzanym przez polityków, decydentów i urzędników, ale stanie się faktem – dodają.
Szkoły Podstawowe i przedszkola, które byłyby zainteresowane przeprowadzeniem zajęć edukacyjnych przez naukowców AGH, z wodą w roli głównej mogą zgłaszać się na adres e-mail: pierri@agh.edu.pl
- Czytaj także: Odra woła o pomoc. Kolejna masowa śmierć ryb