Udostępnij

Diesle: paryski obwarzanek od lipca zakazuje starych diesli i zapowiada zakaz dla nowszych

19.11.2018

Paryż od pewnego czasu wprowadza kolejne rozwiązania, które mają ograniczyć ruch samochodowy i poprawić jakość powietrza. „Długo jednak mierzył się z główną barierą”, pisze Feargus O’Sullivan ze świetnego portalu CityLab, „regionem wokół niego”. W tym opór przeciwko wprowadzaniu nowych rozwiązań był bowiem znacznie większy – region pozwał nawet Paryż do sądu. Jednak jak donosi CityLab to właśnie się zmienia i obwarzanek idzie w ślady stolicy Francji. Pierwszym krokiem – zakaz jazdy dieslem.

W ubiegły poniedziałek spora część paryskich przedmieść zdecydowała się bowiem na wprowadzenie pierwszego zakazu dla diesli w Paryżu. Już od lipca przyszłego roku samochody wyposażone w silniki tego rodzaju i wyprodukowane przez 2000 rokiem, nie będą mogły poruszać się wewnątrz obszaru wyznaczonego przez drogę A86. Pięć lat później zakaz obejmie także wszystkie „diesle” wyprodukowane przed 2010 i benzyniaki sprzed 2006 roku. Mowa tu o wszystkich pojazdach, które nie spełniają normy EURO 4.

Zakaz wjazdu diesli do Paryża obejmuje szacunkowo usunięcie 131 tys. samochodów

Nowe przepisy są wzorowane na paryskich. Inne są jednak daty, ponieważ w samej stolicy już w 2016 roku zakazano poruszania się autami wyprodukowanymi przed 1997 rokiem. Założono jednocześnie, że co roku będzie coraz ostrzejszy. Już w 2020 roku wjazd dieslem do Paryża samochodem wyprodukowanym przed 2010 rokiem nie będzie możliwy. Nie jest to jednak jedyna różnica.

Autor CityLab podkreśla, że prawdziwym przełomem jest to, jak duży obszar obejmie zakaz jazdy dieslem. Ma on działać w większości paryskich przedmieść – wewnątrz A86 znajduje się 79 ze 131 gmin Grand Paris. Szacunki mówią o tym, że wymusi usunięcie z dróg aż 131 tysięcy samochodów. A wszystko w obszarze, którego mieszkańcy – jest to w końcu rzecz charakterystyczna dla przedmieść – są bardzo uzależnieni od samochodów, więc decyzja jest politycznie ryzykowna. Mimo to zdecydowano się na nią, a umożliwiła to współpraca w powstałym dwa lat temu związku gmin aglomeracji paryskiej.

Métropole de Grand Paris obejmuje obszar zamieszkany przez 9 mln osób. Do niedawna były tam jednak duże problemy z rozwiązywaniem wspólnych problemów i koordynacją działań. Teraz okazało się, że powołanie organizacji, która mimo niewielkiego budżetu, umożliwia uzgadnianie polityki, wystarczyło, by udało się podjąć tak ryzykowną politycznie decyzję. Nadzieje, że nie będzie to ostatnia taka sprawa, są więc duże. Jednocześnie – zwraca uwagę Feargus O’Sullivan z CityLab – Valerie Pécresse, szefowa regionu Île-de-France, zapowiada, że będzie chciała dalej rozszerzać zakaz.

Samochody będą identyfikowane z pomocą systemu winietek Crit’Air. Podtrzymano także – jak donosi Reuters –  zapowiedzi dotyczące tego, że od 2030 roku po ulicach Paryża będzie można jeździć tylko samochodami z napędem elektrycznym i wodorowym.

Dopłata do zmiany samochodu

Równocześnie z ogłoszeniem zakazu, zapowiedziano także system wsparcia. Biedniejsi mieszkańcy metropolii, którzy będą musieli zmienić auto, będą mogli liczyć na dotację w wysokości od 3 do 5 tysięcy euro. Trwa też rozbudowa paryskiego metra w taki sposób, by objęło większy obszar poza miastem – zapowiedziano aż 65 nowych stacji. W ślady stolicy poszło też ostatnio 15 innych miast, które zapowiedziały, że od 2020 roku wprowadzą strefy czystego transportu.

Determinację we wprowadzaniu rozwiązań tego rodzaju zwiększa we Francji to, że Renault-Nissan Alliance jest obecnie największym na świecie producentem samochodów elektrycznych. Korzyści są więc tutaj nie tylko zdrowotne, ale także gospodarcze.

Obostrzeń związanych z dieslami nie brakuje również w Polsce. Zobacz, jakie ograniczenia dla posiadaczy tego typu aut występują w Krakowie. https://smoglab.pl/strefa-bez-diesli-prawie-w-calym-krakowie-zakaz-wjazdu-nawet-dla-aut-z-2014-roku/

Fot. Flickr/Chris Chabot.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.