Udostępnij

Jednoślady dwa razy szybsze niż auta. Rowery cargo podbijają Londyn

30.05.2019

Producenci „ciężarówek na dwóch kółkach” liczą zyski w brytyjskiej stolicy  – donoszą londyńskie media. Przyczyniają się do tego restrykcyjne przepisy ograniczające ruch samochodów w centrum. Po ich wprowadzeniu okazało się, że towary do sklepów, restauracji, a nawet na place budowy o wiele bardziej opłaca się wozić przystosowanymi do tego jednośladami. 

Ich używanie pozwala zachować czyste powietrze w centrum metropolii i uniknąć kar za wjazd do strefy ultra niskiej emisji (ULEZ). Dochodzi do tego oszczędność paliwa i… czasu, co zbadała jednostka nadzorująca ruch w mieście – Transport for London (TfL). Według władz rowery cargo poruszają się średnio dwa razy szybciej niż furgonetki i ciężarówki, które odpowiadają za jedną piątą ruchu na ulicach stolicy.

Urzędnicy postanowili przeprowadzić test porównawczy, w którym uczestniczyli rowerzyści zatrudnieni przez Pedal Me, firmę oferującą transport towarowy jednośladami, oraz kierowcy ciężarówek. Obie grupy miały dostarczyć między innymi materiały na plac budowy w centrum Londynu. Okazało się, że na rowerzystów trzeba było czekać o wiele krócej.

– Nasi pracownicy mogą zapewnić klientom o wiele lepsze usługi niż kierowcy jakiegokolwiek innego pojazdu. – przekonuje założyciel Pedal Me, Benjamin Knowles portalowi MyLondon. Pochwalił się przy tym świeżo podpisaną umową na dostawy podpisaną z firmą budowlaną, która brała udział w teście.

TfL chce wspierać trend popularności ekologicznego przewozu towarów. Dlatego w dzielnicy Bermondsey z miejskich pieniędzy powstała wypożyczalnia rowerów cargo. Projekt kosztował 170 tysięcy funtów, a mogą z niego korzystać lokalni przedsięborcy. Z entuzjazmem przyjęli to administratorzy tamtejszego targowiska – jednego z największych w Londynie.

Przystosowane do przewozu towarowego rowery mają być sposobem na londyński smog. Emitują one o 97,5 procenta mniej cząsteczek pyłu niż dopuszczone do ruchu po strefie ULEZ elektryczne furgonetki. O wiele bardziej ekologiczny jest również proces ich produkcji. W jego czasie do atmosfery dostaje się zaledwie jedna dziesiąta dwutlenku węgla wytworzonego jeszcze przed wypuszczeniem samochodu elektrycznego z fabryki.

– A w porównaniu z dieslami wypadamy rzecz jasna jeszcze lepiej. – komentował dla MyLondon Bejamin Knowles.

Fot. Dostawa rowerem cargo w Oslo. SariMe/Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.