Udostępnij

Kraków zaoferuje rowery towarowe dla przedsiębiorców

30.11.2018

Kilka tygodni temu Zarząd Dróg Miasta Krakowa poinformował o zakupie czterech rowerów towarowych, które wkrótce mają być udostępniane krakowskim przedsiębiorcom. O przygotowywanej ofercie, a także związanych z nią nadziejach, opowiedział nam Marcin Wójcik – kierownik Działu ds. Mobilności Aktywnej w ZDMK.

Rowery cargo

Proszę opowiedzieć o tych rowerach. W co są wyposażone i jakie są ich możliwości?

Są to najzwyklejsze rowery towarowe, seryjnej produkcji, holenderskie, dwukołowe. Mają 2,5 metra długości, czyli są porównywalne z tandemem – tylko, że zamiast miejsca z przodu, znajduje się platforma, na której zainstalować można ładunek.

Jest to skrzynia zamykana na klucz – rower można więc bezpiecznie zostawić na ulicy, wraz z towarem. Ponadto jest ona wodoszczelna w tym sensie, że chroni zawartość przed deszczem. Może nie można tym nurkować, ale z pewnością ładunek nam nie zmoknie w przypadku opadów.
Rower bardzo dobrze się prowadzi. Oczywiście promień skrętu jest nieco mniejszy niż w zwykłym rowerze, ponieważ jest on dłuższy.

Niemniej jednak można śmiało na nim jeździć po krakowskiej infrastrukturze – mam na myśli nie tylko infrastrukturę drogową (bo tam wiadomo, że się pomieści), ale również drogi przeznaczone dla rowerów.

Warunki wypożyczenia

Do kogo skierowana jest oferta i kiedy będzie dostępna?

Oferta będzie dostępna od 1 stycznia – to na pewno. Staramy się jednak, by już pod koniec tego roku rowery były w użyciu. Z propozycji będzie mógł skorzystać każdy przedsiębiorca, każda przedsiębiorczyni, także prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Wystarczy się zgłosić i zaakceptować regulamin, który właśnie kończymy opracowywać.

Celujemy przede wszystkim w przedsiębiorców prowadzących swoją działalność w śródmieściu Krakowa, gdzie obowiązuje np. strefa płatnego parkowania, albo funkcjonujących w obrębie pierwszej obwodnicy, gdzie dostęp jest limitowany. Rowerem natomiast można penetrować całe miasto, o każdej porze dnia i nocy. Taki jest pomysł.

A jak będzie wyglądać korzystanie z roweru?

Rower będzie wypożyczany na okres jednego miesiąca, z możliwością przedłużenia. Jeśli jednak będzie większa ilość chętnych, to będzie to jeden miesiąc – tak, by jak więcej przedsiębiorców mogło z tego skorzystać.

Pomysł jest taki, że jeśli komuś to się spodoba albo uzna, że rowerem towarowym jest w stanie zapewnić część albo całość swoich dostaw, to skłoni go to do zakupu własnego roweru. Rower towarowy nie jest dziś tak powszechnym dobrem, że każdy przedsiębiorca zastanawia się nad jego zakupem – rozważa, czy to mu się będzie np. bardziej opłacać niż zakup samochodu w leasingu.

Ile będzie kosztować wypożyczenie?

Planujemy, że będzie to całkowicie bezpłatne – tj. na zasadzie wypożyczenia roweru na miesiąc, na zasadzie testu. Chcemy w ten sposób promować transport rowerowy, również w przewożeniu towarów. Nie mamy więc zamiaru pobierać opłat. Zależy nam na tym, by przekonać przedsiębiorców, że rower może spełnić ich oczekiwania, przynajmniej częściowo.

Rower tego typu jest też czymś, co przyciąga oko. Więc jeśli taki rower byłby obrandowany nazwą firmy, to wtedy służyłby za bardzo dobry nośnik reklamy tego biznesu. Jeśli byłoby ich 30 tysięcy, jak ma to miejsce w Kopenhadze, to byłoby inaczej. Dziś jednak rower towarowy jest czymś, co wciąż wzbudza zainteresowanie ludzi wokół.

Jak wyglądają godziny szczytu w mieście, w którym powszechny jest transport rowerowy, można zobaczyć tutaj.

Zdjęcie: Twitter.com/oficer rowerowy KRK

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.