Udostępnij

Sprzedaż foliówek w Anglii w ciągu roku spadła o połowę – oraz o 90 procent w cztery lata

01.08.2019

Dane opublikowane przez stronę rządową wskazują, że w ciągu roku sprzedaż reklamówek plastikowych w Anglii spadła o blisko 50 procent. Wśród prawdopodobnych przyczyn zmiany zachowań mieszkańców wskazuje się z jednej strony nałożoną na foliówki opłatę (podobną do tej w Polsce), z drugiej natomiast zmianę przekonań mieszkańców kraju, m.in. za sprawą serialu z udziałem Davida Attenborough.

W środę na stronach rządowych pojawiła się tegoroczna edycja raportu, informującego o sprzedaży detalicznej plastikowych toreb. Dane na ten temat są zbierane, analizowane i prezentowane w tej formie od 2015 roku, kiedy to w Anglii wprowadzono nowe prawo regulujące sprzedaż foliówek. Od tego czasu w każdym sklepie naliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 5 pensów, czyli mniej więcej 25 groszy. Wcześniej podobne regulacje dotyczące reklamówek foliowych wprowadziły również władze innych części składowych Zjednoczonego Królestwa.

[Czytaj także: Do 2050 r. plastiku w oceanach będzie więcej niż ryb. Chyba że zmniejszymy jego zużycie]

Z raportu wynika, że główni sprzedawcy w kraju (jak m.in. Asda, Marks and Spencer, Morrisons, Sainsbury’s, The Co-operative Group, Tesco i Waitrose) między kwietniem 2018 a 2019 roku sprzedali 549 milionów toreb plastikowych. To blisko o połowę mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, kiedy do rąk Brytyjczyków trafiło nieco ponad 1 miliard foliówek. Największe spadki odnotowały sieci Tesco i Morrisons, odpowiednio po 63 i 64 procent.

Co ciekawe, od roku 2015 sprzedaż reklamówek spadła o ponad 90 procent. Według szacunków organizacji WRAP, na które powołuje się brytyjski rząd, jeszcze w 2014 roku w największych sieciach sprzedawano łącznie ponad 7 miliardów foliówek rocznie. Warto w tym miejscu podkreślić, że sprzedaż toreb foliowych w największych sieciach na Wyspach obejmuje ok. 97 proc. całości ich sprzedaży w kraju.

Zmiana postaw Brytyjczyków

Komentatorzy w brytyjskich mediach – m.in. w BBC oraz Independent – podkreślają, że tak radykalna zmiana to skutek wprowadzonej polityki, zwiększającej opłaty za torebki plastikowe.

Zwraca się ponadto uwagę na to, że Brytyjczycy w większym stopniu niż wcześniej są wrażliwi na kwestie środowiskowe, których wcześniej nie byli świadomi. Dużą rolę przypisuje się w tym serialowi „Blue Planet II” z udziałem cieszącego się autorytetem sir Davida Attenborough. [O zmianie postaw Brytyjczyków i roli przypisywanej brytyjskiemu przyrodnikowi pisaliśmy m.in. tutaj.]

 

Źródła: gov.uk, BBC, Independent

Zdjęcie: Shutterstock/magnusdeepbelow

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.