Udostępnij

Połowa Brytyjczyków jest gotowa płacić więcej, żeby opakowania nie były z plastiku

23.04.2019

Ośmiu na dziesięciu konsumentów z Wielkiej Brytanii chce ograniczyć ilość zużywanego przez siebie plastiku. Około połowa z nich jest gotowa zapłacić więcej za produkty w opakowaniach przyjaznych środowisku. Pokazuje to badanie zlecone przez twórców serialu dokumentalnego „Blue Planet II” autorstwa sir Davida Attenborough. 

Z sondażu przeprowadzonego przez pracownię YouGov wynika również, że niemal połowa (46 procent) Brytyjczyków czuje wstyd związany z ilością plastiku, który ląduje w ich koszach na śmieci. Wymagają oni więc od producentów unikania tworzyw sztucznych i poszukiwania innych sposobów na pakowanie swoich artykułów. To poczucie winy dominuje wśród najmłodszej grupy respondentów – przyznaje się do niego 51 procent osób w wieku od 18 do 24 lat.

Kupujący najczęściej unikają pakowania w plastik świeżych warzyw i owoców – deklaruje to aż 81 procent badanych. Około jedna trzecia z nich stara się wybierać ekologiczne opakowania przy półkach z artykułami gospodarstwa domowego, lekami, pastą do zębów i produktami do pielęgnacji włosów. Osiemnaście procent deklaruje to samo w przypadku zakupów kosmetyków. Połowa respondentów twierdzi, że mogłaby zapłacić za produkty w opakowaniach biodegradowalnych o dwa funty więcej na każde wydane sto funtów, 27 procent z nich byłoby gotowych dorzucić do tego kolejne trzy funty.

Obywatele Zjednoczonego Królestwa chcą również, by rządzący robili więcej w sprawie plastiku. Niespełna siedemdziesiąt procent z nich poparło propozycję prawnej regulacji nakazującej firmom pakowanie swoich produktów w tworzywa przyjazne środowisku – nawet, jeśli nie udałoby się przy tym uniknąć wzrostu cen. Niemal tyle samo respondentów jest za podwyższeniem opłaty za plastikowe siatki na zakupy. Dziś wynosi ona pięć pensów.

Jak twierdzą autorzy badania, rosnący poziom świadomości konsumentów jest związany z ogromną popularnością serialu pomysłu Davida Attenborough, emitowanego przez BBC. Opowiada on o środowisku naturalnym i największych zagrożeniach, które mogą zaburzyć jego równowagę. Na Wyspach mówi się nawet o „efekcie Blue Planet” lub „efekcie Attenborough”. Według badania preferencji konsumentów przeprowadzonego przez sieć handlową Waitrose, prawie dziewięćdziesiąt procent widzów programu zmieniło swoje poglądy na temat ochrony środowiska – skupiając się przede wszystkim na próbie ograniczenia zużywania jednorazowego plastiku. 

Źródło zdjęcia: Lev Radin/Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.