Zadanie dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej można znaleźć w zeszycie ćwiczeniowym wydanym przez Nową Erę. Autorzy pytają o korzyści z kontrowersyjnej inwestycji. Na swoim facebookowym profilu krytykują to członkowie Eko-Unii. Wydawnictwo odpowiada, że klucz odpowiedzi zawiera też przykłady negatywnych skutki przekopu.
Na pytanie natkną się osoby przygotowujące się do egzaminu dojrzałości z pomocą zeszytu „Maturalne karty pracy – Oblicza geografii, zakres rozszerzony”. Przekop ma otworzyć nowy kanał żeglugowy, a inwestycja budzi wątpliwości działaczy ekologicznych. Według części z nich jest ona zwyczajnie nielegalna. Eksperci są zgodni, że zagrozi wielu gatunkom zwierząt. Z okolicy znikną między innymi ptaki, które utracą swoje miejsce lęgowe. Osobnym wątkiem jest opłacalność przekopu. „Mamy jedynie siedem statków, które mogłyby z tego kanału skorzystać. I pewnie tego nie zrobią, bo korzystają z wielkiej trójcy, czyli Szczecina ze Świnoujściem, Gdańska i Gdyni.” – mówił w wywiadzie dla Smoglabu dr Szymon Bzoma, prezes Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING.
Mimo to autorzy zeszytu uznali, że maturzyści powinni wskazać pozytywy wynikające z inwestycji. Uczniowie mają wymienić płynące z niej korzyści dla mieszkańców Elbląga i konsekwencje dla Krynicy Morskiej. Jednocześnie nie muszą zastanawiać się nad wpływem przekopu na ekosystem.
Czytaj również: Rząd chce wpuścić w kanał polskie rzeki, a przy okazji nas wszystkich
„Przekop Mierzei jeszcze nie powstał, a już trafił do podręczników licealnych. Powstająca w atmosferze skandalu inwestycja ma pokazywać korzyści, które płyną ze zniszczenia Mierzei Wiślanej?” – pytają członkowie Eko-Unii, którzy odnieśli się do treści pytań w facebookowym poście.
Treści pytań broni wydawnictwo. Redakcja geografii Nowej Ery twierdzi, że wcale nie są one tendencyjne – bo słowo „konsekwencje” ma negatywne konotacje. Autorzy cytują Wielki Słownik Języka Polskiego. „Konsekwencja – to, co wynika z wcześniejszych działań i zazwyczaj jest nieprzyjemne” – tak brzmi definicja, którą mieli kierować się, przygotowując zadanie. Zgadza się z tym również klucz, w którym premiowane mają być odpowiedzi dotyczące negatywnych skutków przekopu „dla mieszkańców Krynicy”. Tak przynajmniej wynika z maila wysłanego do nas przez biuro prasowe wydawnictwa.
Czytaj także: Bzdury klimatyczne w lekcji MEN. Młodzież dowie się, że globalne ocieplenie to same korzyści
Maturzyści mogą mieć jednak problemy z takim zrozumieniem treści zadania. Szczególnie jeśli bliższa jest im inna, neutralna definicja słowa „konsekwencja”. „Następstwo, rezultat czegoś” – wyjaśnia znaczenie rzeczownika Słownik Języka Polskiego PWN.
Licealistom życzymy więc, by pytania na egzaminie dojrzałości były nieco bardziej jednoznaczne. Być może autorzy testu dadzą im też miejsce na zniuansowane wypowiedzi dotyczące ekologicznych skutków przekopu Mierzei? Marzyć zawsze można.
Źródło zdjęcia: Curioso.Photography / Shutterstock