Udostępnij

Co piąta firma w Polsce chce inwestować w auta elektryczne

09.11.2020

18 proc. polskich firm już posiada pojazdy w pełni elektryczne lub zamierza je zakupić w najbliższych trzech latach – wynika z najnowszego „Barometru Flotowego”, opracowanego przez Arval Mobility Observatory.

Z najnowszego „Barometru Flotowego” wynika, że już za trzy lata z samochodów w pełni elektrycznych korzystać może co piąta firma w Polsce. 15 proc. badanych firm deklaruje zakup elektryków, natomiast 3 proc. już posiada takie pojazdy w swojej flocie. Wynik ten plasuje nas w pierwszej dziesiątce badanych państw, w których firmy są najbardziej przyjaźnie nastawione do zmian w transporcie.

Na pierwszym miejscu znalazły się przedsiębiorstwa w Brazylii, spośród których 49 proc. chce wprowadzić do swojej floty elektryki w najbliższych 3 latach. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy w Norwegii (48 proc.), Niderlandach (47 proc.), w Belgii i we Włoszech (po 45 proc.). Średnia unijna wyniosła 33 procent.

Czytaj także: Brytyjski rząd ogłosi zakaz sprzedaży nowych aut benzynowych i diesli od 2030 roku

„Nasze dane znajdują potwierdzenie w decyzjach zakupowych. Segment aut elektrycznych i hybrydowych wydaje się odporny na kryzys wywołany pandemią. W ciągu pierwszych trzech kwartałów roku zarejestrowano 60 proc. więcej takich aut niż w analogicznym okresie 2019 r., mimo, że branża motoryzacyjna notuje spadki” – mówi Radosław Kitala, Consultant & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

Główną przyczyną chęci zmian, jaką wskazali managerowie odpowiedzialni za transport, była chęć przyczynienia się do poprawy jakości powietrza. Odsetek takich deklaracji wyniósł 26 proc. w przypadku samochodów osobowych we flocie i 16 proc. w odniesieniu do „dostawczaków”. Blisko co piąty respondent (19 proc.) wskazał na zmniejszenie kosztów paliwa oraz utrzymania pojazdów (odpowiednio 13 proc. dla osobówek i 14 proc. w przypadku aut dostawczych).

Tym, co odróżniało badanych w Polsce od managerów z innych państw, było wyraźnie mniejsze znaczenie zachęt podatkowych do zakupu aut z napędami alternatywnymi. Podczas gdy nad Wisłą wskazało na nie 13 proc. ankietowanych, w przypadku reszty badanych było to średnio 27 procent.

Zobacz także: 1,3 mld złotych na rozwój nieemisyjnego transportu. Ministerstwo ogłasza nowy program

„Rośnie grupa firm, które z pełną świadomością wybierają bardziej elastyczną i wygodniejszą mobilność opartą na wynajmie” – mówi Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska. „To jeden z wielkich flotowych trendów, których w tegorocznym 'Barometrze’ opisano kilka. Ze szczególną uwagą warto obserwować zmiany napędzane pro-ekologicznym podejściem do biznesu. Auta hybrydowe czy elektryczne dawno pożegnały niszę – to najbardziej przyszłościowy segment rynku. Bardzo interesujący jest także zwrot w kierunku alternatywnych środków mobilności, takich jak rowery czy carsharing. To potwierdzenie, że kierunek obrany przez Arval jest słuszny, a nasze rozwiązania w tych obszarach odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów” – podkreśla Antczak.

Badanie przeprowadzono w pierwszym kwartale 2020 roku, w 15 państwach Unii Europejskiej, a także w Brazylii, Rosji, Turcji, Norwegii i Szwajcarii. Łącznie objęto nim 5600 przedsiębiorstw, w tym 323 w Polsce. W przypadku naszego kraju było to 168 firm zatrudniających poniżej 100 pracowników oraz 155 większych.

_

Z całością najnowszego „Barometru Flotowego” można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Federico Fermeglia

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.