Udostępnij

Nowe ciężarówki tylko na prąd i wodór? Możliwe do 2040 roku, ale producenci stawiają warunki

21.12.2020

Grupa producentów ciężarówek deklaruje, że do 2040 roku mogłaby zakończyć sprzedaż pojazdów z silnikiem diesla, zastępując je alternatywami na wodór i energię elektryczną. Pomogłoby to spełnić unijne cele neutralności klimatycznej. Jednak firmy stawiają warunki: potrzebują wsparcia w postaci rozwoju odpowiedniej infrastruktury oraz ułatwień w konkurowaniu z tańszymi dieslami.

O możliwości wcześniejszego przejścia na napęd elektryczny i wodorowy poinformowała grupa siedmiu dużych producentów ciężarówek w oświadczeniu, przygotowanym wspólnie z niemieckim Instytutem Badań Wpływu na Klimat w Poczdamie. Wśród sygnatariuszy dokumentu znalazły się firmy Scania, Daimler, Volvo, DAF, MAN, CNH Industrial (producent pojazdów Iveco) oraz Ford Trucks.

Czytaj także: Fabryka polskich aut elektrycznych powstanie w Jaworznie. Razem z nią 15 tys. miejsc pracy

Diesle znikną do 2040?

We wspólnej deklaracji znalazł się zapis, że koncerny są w stanie do 2040 roku wycofać się z produkcji pojazdów z silnikiem diesla, zastępując je niskoemisyjnymi alternatywami. Firmy stawiają jednak kilka warunków, dotyczących wsparcia nowych technologii i konkurowania z rozpowszechnionymi i tańszymi dieslami.

Chodzi w tym przypadku przede wszystkim o wsparcie rozwoju infrastruktury niezbędnej dla funkcjonowania niskoemisyjnego transportu ciężarowego, a więc stacji ładowania energii elektrycznej i tankowania wodoru. Z drugiej strony producenci sugerują obciążenie pojazdów z silnikiem diesla takimi opłatami za emisje CO2, by przewoźnikom opłacała się przesiadka na elektryczne i wodorowe alternatywy.

Według autorów deklaracji skuteczne polityki mogłoby pozwolić na dekarbonizację sektora transportu ciężarowego w ciągu dekady, a więc do 2050 roku. Cel ten byłby zgodny z ambicjami klimatycznymi wielu państw, a także Unii Europejskiej.

Czytaj także: Unia Europejska ma nowy cel klimatyczny: 55 proc. redukcji emisji do 2030 roku

Szacuje się, że samochody ciężarowe odpowiadają dziś za ok. 27 proc. emisji związanych z transportem w UE. W grudniu decydenci w Brukseli zadeklarowali, że będą dążyć do przyjęcia rozwiązań, które obniżałyby opłaty drogowe w przypadku ciężarówek niskoemisyjnych. Na razie nie doprecyzowano szczegółów. Jak podaje portal Greentechmedia, zniżki miałyby dotyczyć niektórych europejskich autostrad i na przestrzeni najbliższych 20 lat wahać się pomiędzy 50 a 100 procent.

_

Z całością deklaracji można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Pavel Chagochkin

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.