Udostępnij

Rządowe środki wesprą zakup ładowarek do elektryków. Dotacja do 75 procent

27.12.2020

Duże pieniądze popłyną przede wszystkim do samorządów, a spora część środków wesprze kupno szybkich ładowarek o mocy 150 kilowatów. Dotacje pójdą również na stacje tankowania wodorem. W Polsce nie ma na razie ani jednej tego typu instalacji.

Ministerstwo Klimatu zarezerwowało na ten cel 800 milionów złotych, które będą wypłacane do końca 2023 roku. Z finansowania skorzystają samorządy, małe i średnie firmy oraz wspólnoty mieszkaniowe.

Dotacje na ogólnodostępne ładowarki wyniosą aż do 75 proc. poniesionych kosztów. Na tak duże wsparcie będą mogli liczyć beneficjenci z gmin nieprzekraczających 100 tys. ludności. Reszta wnioskodawców dostanie najwyżej 50-procentowe dofinansowanie. W przypadku ładowarek i stacji wodorowych z ograniczonym dostępem (np. w garażach biurowców) dotacje nie przekroczą 25 proc. kosztów.


Resort podkreśla, że znaczącą barierą w rozwoju elektromobilności w Polsce jest tzw. „range anxiety”. Chodzi o obawę przed rozładowaniem samochodu w dłuższej trasie. Rozwój sieci ładowarek ma pomóc w przełamaniu tego lęku.

Czytaj również: Nowe ciężarówki tylko na prąd i wodór? Możliwe do 2040 roku, ale producenci stawiają warunki

„Brak wystarczającej liczby punktów ładowania powoduje, że pojazdy o napędzie elektrycznym nie cieszą się w Polsce dużą popularnością. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że przeciętny samochód w Polsce przejeżdża 8 500 km rocznie, co daje 23 km dziennie. Do płynnej eksploatacji pojazdu elektrycznego wystarczyłoby więc doładowanie w warunkach domowych raz na kilka dni. Z powodów psychologicznych, fakt braku możliwości doładowania awaryjnego jest jednak istotną barierą rozwoju rynku” – czytamy w ministerialnym formularzu oceny skutków regulacji.

Rządowe pieniądze mają też pomóc w upowszechnieniu pojazdów na wodór, które z tego paliwa produkują energię elektryczną. Dziś nie da się ich zatankować w Polsce, a pierwsza wodorowa stacja ma powstać w Gdańsku w przyszłym roku. Działają one znacznie szybciej od ładowarek konwencjonalnych elektryków. Na rynku dostępne są już jednak wodorowe modele Hyundaia i Toyoty.

Ministerialni urzędnicy uzasadniają potrzebę wprowadzenia nowych regulacji głównie ich dobrym wpływem na jakość powietrza w miastach. Rozporządzenie ma wejść w życie na początku przyszłego roku, a dystrybucją środków zajmie się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zdjęcie: carotti / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.