Udostępnij

Samochody elektryczne górą w Norwegii. To już ponad połowa rynku nowych aut

12.01.2021

Samochody elektryczne górą, diesel dołuje. Tak wyglądał norweski rynek sprzedaży nowych samochodów w 2020 roku. Mieszkańcy skandynawskiego kraju najchętniej sięgali właśnie po samochody elektryczne, które zostawiły w tyle pojazdy z konwencjonalnymi silnikami.

W ten sposób Norwegia stała się pierwszym krajem, w którym samochody napędzane prądem stanowią większość sprzedaży nowych aut. W zeszłym roku chodziło o 54,3 proc. rynku, o czym poinformowała Norweska Federacja Drogowa (OFV). Mieszkańcy skandynawskiego kraju szybko zmieniają swoje przyzwyczajenia – jeszcze w 2011 roku 75,7 proc. całej sprzedaży nowych samochodów stanowiły diesle. Dziś ich udział w rynku wynosi zaledwie 8,6 proc. Wyniki te cieszą przedstawicieli Norweskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych.

„Z naszej wstępnej prognozy wynika, że w 2021 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży przekroczy 65 proc. W ten sposób cel sprzedaży jedynie zeroemisyjnych aut w 2025 roku wydaje się być w naszym zasięgu” – mówiła cytowana przez „Guardiana” Christina Bu, prezeska organizacji.

Elektryczna ofensywa norweskiego rządu

O wycofaniu samochodów spalinowych z salonów do połowy dekady zdecydowały już norweskie władze, jednocześnie przyznając właścicielom elektryków liczne przywileje. Chodzi między innymi o tańsze parkowanie czy niższe ceny przejazdów płatnymi drogami i przepraw promowych, za które od użytkowników pojazdów na prąd pobiera się najwyżej połowę standardowej stawki. Auta elektryczne mogą poruszać się buspasami, a firmy korzystające z takich pojazdów korzystają z ulg podatkowych.

Czytaj również: W Tychach będą produkowane elektryczne auta. Pierwsze opuszczą zakłady Fiata w 2022 r.

W 2017 roku rząd zdecydował o budowie sieci stacji szybkiego ładowania przy drogach krajowych. Docelowo mają być od siebie oddalone o najwyżej 50 kilometrów. Co ciekawe, kierowcy z prawem jazdy kategorii B (samochody osobowe) mogą jeździć elektrycznymi dostawczakami (kategoria C1), co normalnie wymaga zdania osobnego egzaminu.

Najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Norwegii w 2020 roku było Audi e-tron. SUV wyprzedał się w liczbie ponad 9 tys. sztuk. Na dalszych miejscach znalazła się Tesla Model 3 (7770 sprzedanych egzemplarzy) i Volkswagen ID.3 (7,754 sprzedanych egzemplarzy).

Źródło zdjęcia: BMDstudio / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.