Udostępnij

Rozbudowa lotniska w Paryżu zablokowana. Powody: emisje z lotnictwa i kryzys branży

12.02.2021

Najważniejsze lotnisko w Paryżu nie zostanie rozbudowane. Taką decyzję podjął francuski rząd. Chodzi o port lotniczy Charles de Gaulle (CdG) w centrum miasta. Władze chcą ograniczyć emisje z lotnictwa i uniknąć wielkich inwestycji w czasach malejącego popytu na loty.

W ten sposób rząd zatrzymał inwestycję wartą 9 miliardów euro. Zależna od skarbu państwa spółka Aeroports de Paris (AdP) miała nadzieję na zwiększenie potoku pasażerów nawet o połowę. Rozbudowa głównego portu lotniczego w Paryżu miała się też przełożyć na nawet 50 tysięcy nowych miejsc pracy.

Lotnisko w Paryżu traci przez koronakryzys

Władze uznały jednak, że inwestycja nie broni się w czasach kryzysu klimatycznego i pandemii koronawirusa. Minister ekologii Barbara Pompili w wywiadzie dla „Le Monde” określiła plany rozbudowy „przestarzałym projektem, który od dawna nie był zgodny z polityką środowiskową Francji”. Jednocześnie wyraziła nadzieję na „zieloną transformację” paryskich lotnisk CdG i Orly. Rząd poprosił spółkę AdP o przedstawienie planu ograniczenia swojego wkładu w emisje dwutlenku węgla z lotnictwa. W informacji prasowej przedsiębiorstwo wspomina też o wpływie pandemii COVID-19 na rynek.

Czytaj również: Emisje z lotnictwa coraz większym problemem? Rośnie opór wobec rozbudowy portów

„Kryzys związany z pandemią Covid-19 trwale wpłynął na perspektywy wzrostu ruchu, podając w wątpliwość plan zwiększenia przepustowości pasażerów na lotnisku Paris-Charles de Gaulle” – czytamy na stronie AdP.

Emisje z lotnictwa bez wpływu na Centralny Port Komunikacyjny

W 2018 emisje z lotnictwa na całym świecie osiągnęły poziom ok. 750 mln ton CO2. Oznacza to, że branża lotnicza odpowiadała wtedy za 2 proc. rocznych emisji tego gazu cieplarnianego. W ten sposób lotnictwo znacznie wpływa na tempo zmiany klimatu. Zauważył to nie tylko rząd w Paryżu, ale i brytyjski Sąd Najwyższy. W grudniu zeszłego roku zakazał on dalszej ekspansji londyńskiego Heathrow.

Podobne argumenty na razie nie przekonują polskiego rządu do porzucenia planów budowy megalotniska w Baranowie. Inwestycja zaplanowana w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego jest krytykowana przez organizacje ekologiczne i lokalne społeczności, dotknięte między innymi planowaną budową dróg prowadzących do CPK.

Aktywiści mówią z kolei o planach ” (…) prowadzenia dróg ekspresowych i tras kolejowych przez tereny parków krajobrazowych, bagna, mokradła, obszary Natura 2000 i inne cenne przyrodniczo obszary”. O stratach przyrodniczych wynikających z inwestycji czytamy w internetowej petycji. Autorami pisma są aktywiści z Alarmu Dla Klimatu – Piaseczno, Celestynowa dla Klimatu oraz Stowarzyszenia Nasz Bóbr. Według działaczy projekt CPK stoi też w sprzeczności z potrzebą ograniczania emisji dwutlenku węgla.

Źrodło zdjęcia: Novikov Alaksey / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.