Udostępnij

Mamy coraz więcej aut, ale podobają nam się buspasy – nie tylko w Warszawie [PODCAST]

06.09.2021

Warszawa chce, żeby buspasy były bardziej powszechne – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Krakowskiego Alarmu Smogowego. Podobnego zdania są mieszkańcy innych dużych miast, w których mimo wszystko wciąż przybywa aut. W podcaście Miasto OdNowa mówi o tym Agata Kowalska.

„Odradzamy poruszanie się autem po Londynie”. „Nie podróżuj po Paryżu samochodem”. „Uwaga, w Berlinie najwygodniej poruszać się komunikacją miejską”. To wyimki z przewodników dla turystów. Nikt takich porad nie wpisuje do przewodników po Warszawie. Wedle sondaży opinii najwygodniej po stolicy jeździ się samochodem.

W tym odcinku cyklu Miasto Odnowa omawiamy badanie „Zachowania transportowe 2021” przeprowadzone w 5 dużych miastach Polski na zlecenie Krakowskiego Alarmu Smogowego. Wraz z Mikołajem Pieńkosem, urzędnikiem Zarządu Dróg Miejskich M. St. Warszawy przyglądamy się szczególnie wynikom ze stolicy.

Buspasy: Warszawa i inne miasta odetchną?

Korki – to według mieszkańców 5 dużych polskich miast, w tym Warszawy– największy problem transportowy. Pytanie, czy to rzeczywiście sprawa wymagająca interwencji i rozwiązania, a zatem – jak często obiecują politycy – likwidacji, czy też po prostu niedogodność wynikająca z liczby samochodów w mieście.

„W korkach stoją nie tylko samochody osobowe. Stoją w nich również autobusy, a to pasażerowie komunikacji zbiorowej są liczniejszą grupą użytkowników stołecznych dróg” – wskazuje Mikołaj Pieńkos z biura prasowego ZDM. „Ten problem dotyka niemal każdego, kto musi przez miasto podróżować” – mówi w rozmowie z Agatą Kowalską.



„Z całą pewnością rozwiązaniem nie jest tu budowa kolejnych dróg” – stwierdza stanowczo Pieńkos. „To nie zniweluje korków ani w odczuciach mieszkańców, ani w rzeczywistości.”

Czytaj również: Prawie cały transport publiczny na jednym, rocznym bilecie. Austria wprowadza KlimaTicketNow

To może czas na walkę ze skutkami korków? W Warszawie rekordowo, bo aż 68% ankietowanych popiera budowę buspasów kosztem pasa jezdni. W ten sposób autobusy nie będą utykać w korkach tworzonych przez samochody. „Zgoda” – mowi Pieńkos. „Ale warto też walczyć z przyczynami korków. Warszawiacy mają coraz więcej samochodów. Trend jest dokładnie odwrotny od tego, co się dzieje w miastach zachodnich”.

800 aut na 1000 mieszkańców. Nic dziwnego, że jest ciasno

Odpowiednia sieć komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej to jeden ze sposobów, który wskazuje urzędnik jako sposób na powstrzymanie fali aut zalewających stolicę. „I to się dzieje” – przekonuje. „Z badań opinii wynika, że te środki transportu są dość dobrze oceniane przez warszawiaków”.

Na drugim miejscu wśród spraw doskwierających Warszawie ankietowaniu stawiają brak parkingów.
„To nie dziwi. Skoro w stolicy mamy 800 aut na tysiąc mieszkańców, to gdzie one wszystkie mają się mieścić? – pyta retorycznie Mikołaj Pieńkos. „Gdyby każdy chciał wjechać autem do centrum miasta, to w tym centrum oprócz miejsc postojowych nie byłoby już zupełnie nic”.

A parkingi podziemne? Ich domagają się mieszkańcy miast. „Te deklaracje się nie potwierdzają. Na obecnie istniejących parkingach podziemnych cały czas są dostępne miejsca” – wykazuje Pieńkos.

Za największy problem doskwierający komunikacji zbiorowej ankietowani wskazali brak punktualności. „Tu wracamy do korków” – mówi Mikołaj Pieńkos. „To jest w zasadzie jedyna przyczyna spóźniania się autobusów. One wszystkie są monitorowane, mają wbudowane GPSy, więc wina nie stoi po stronie przewoźnika. Rozwiązaniem jest tu oczywiście budowa buspasów. Ale to tylko pozornie łatwe”.

Więcej na ten temat, a także o polityce rowerowej, pieszej i antysmogowej w podcaście Miasto OdNowa. Zaprasza Agata Kowalska.

Źródło zdjęcia: Maximillian Cabinet / Shutterstok

Autor

Agata Kowalska

ur. 1981, wieloletnia dziennikarka Radia TOK FM. Laureatka nagrody Amnesty International „PióroNadziei”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.