Udostępnij

Anglia powołuje agencję do wspierania pieszych i rowerzystów. Zmiany w kodeksie drogowym

06.08.2020

Wielka Brytania tworzy rządową agencję Active Travel England. Jej zadaniem będzie zadbanie o infrastrukturę rowerową i pieszą, a także promocja aktywnych form przemieszczania się. Za jej stworzeniem, według deklaracji, stoi troska o zdrowie Anglików – władze mają nadzieję odchudzić część z nich. Budżet to 5 mld funtów na pięć lat.

Dziś w Wielkiej Brytanii zaledwie około 2 proc. podróży odbywa się na rowerach. Jednym z podstawowych zadań nowej organizacji ma być więc dotowanie nowej infrastruktury, która umożliwi bezpieczne podróże pieszym i rowerzystom. Kwoty – jak zwracają uwagę krytycy – nie będą jednak imponujące, bo cały budżet organizacji jest niższy niż pieniądze, które zostaną w tym czasie przeznaczone na łatanie dziur w ulicach.

Czytaj także: 50+ na rower. Brytyjski rząd rozdaje bony i wprowadza recepty na ruch

Pomysłodawcy przekonują jednak, że o ile takie pieniądze rzeczywiście nie pozwolą na znaczącą przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej na Wyspach, to nie tylko o to chodzi. Równie ważne ma być promowanie nowych standardów budowy dróg. Dotacje udzielane z nowego programu będą bowiem uzależnione od tego, czy samorządy w projektach uwzględnią nowe wytyczne. Te zakładają między innymi, że na trasach tranzytowych będą tworzone bariery zapewniające bezpieczeństwo użytkownikom ścieżek rowerowych. Na mniej ruchliwych drogach wymagania będą mniejsze, ale za to będzie konieczność udowadniania, że nowe trasy są elementem spójnego systemu i nie zawierają „dziur” utrudniających jazdę i zmuszających na przykład do tego, by z roweru zsiąść.

Zadaniem nowej agencji będzie promowanie takich standardów budowy nowych dróg rowerowych. Jednocześnie wśród jej celów jest stworzenie co najmniej 12 nowych tzw. „Mini-Holandii”, jak w Wielkiej Brytanii zaczęto nazywać strefy o małym ruchu samochodów. Są to strefy, gdzie ruch jest zorganizowany w sposób, który utrudnia lub uniemożliwia tranzyt i przestrzeń podporządkowuje pieszym. Pisaliśmy o nich w tekście: Londyn zostawi „pandemiczne” ścieżki rowerowe. Wprowadza też osiedla bez tranzytu.

Ważnym elementem wsparcia pieszych i rowerzystów mają być też zmiany w kodeksie drogowym. Do tego zostanie prawdopodobnie wprowadzony zapis o „hierarchii użytkowników dróg”. Zostanie w nim zawarty przepis mówiący, że im większy i bardziej niebezpieczny jest pojazd, który ktoś prowadzi, tym jego odpowiedzialność jest większa. A zatem największa spoczywa na kierowcach ciężarówek i busów. Kierowcy są bardziej odpowiedzialni od rowerzystów, a rowerzyści od pieszych. Ciekawostką jest to, że osoby poruszające się konno są w projekcie kodeksu wymieniane na równi z rowerzystami.

Wciąż nie jest jasne, jakie będzie praktyczne znaczenie takich zapisów, ale mówi się, że będą oznaczać między innymi zdecydowany zakaz zajeżdżania drogi rowerom przez kierowców samochodów. A także obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy poruszaniu się na drogach, gdzie są rowerzyści, skrzyżowaniach ze ścieżkami rowerowymi, a także wysiadaniu z samochodu. Jednocześnie nakaz zachowania szczególnej ostrożności będzie spoczywał na rowerzystach w odniesieniu do pieszych.

Ostateczny kształt nowych przepisów będzie zależał od wyniku konsultacji społecznych.

Zdjęcie: Shutterstock/limy10

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.