Udostępnij

50 tys. berlińczyków chce zakazu ruchu dla samochodów w centrum miasta

15.10.2021

Berlin: 50 tys. mieszkańców podpisało się pod petycją postulującą zakaz ruchu prywatnych samochodów w centralnej części miasta. Jeśli pomysł udałoby się wcielić w życie, auta zniknęłyby z obszaru wynoszącego 88 kilometrów kwadratowych, tworząc największą tego rodzaju strefę na świecie.

Zbiórkę podpisów pod projektem zmian w organizacji ruchu zapoczątkowała grupa „Berlin Autofrei”, która walczy o bardziej zrównoważony transport w stolicy Niemiec. Zaproponowana koncepcja zakłada zakaz poruszania się prywatnych samochodów w centrum miasta, na obszarze liczącym 88 kilometrów kwadratowych. Chodzi o teren wyznaczony przez przebieg berlińskiej szybkiej kolei miejskiej S-Bahn.

Czy są jednak na to szanse? Póki co aktywistom udało się zebrać wymagane 20 tys. podpisów, by w ogóle zarejestrować inicjatywę. W drugim kroku zebrać muszą ich 170 tysięcy. Wówczas, jeśli władze nie wprowadzą proponowanych rozwiązań, odbyć będzie musiało się referendum. Na ten moment podpisów udało się zebrać ponad 50 tysięcy.

Gdyby inicjatywa się powiodła, byłaby to największa tego rodzaju strefa na świecie.

Czytaj także: Polacy potrzebują lepszej jakości transportu zbiorowego

Czy Berlin wprowadzi całkowity zakaz ruchu? Są wyjątki

Jak zatem wyglądałoby wówczas życie osób, które nie mogą obyć się bez samochodu? Branżowy portal Autocar przytacza szczegóły projektu. Mieszkańcy Berlina mieliby prawo do 12 przejazdów wypożyczonymi samochodami w ciągu roku.

Z zakazu wyjęte byłyby ponadto osoby z ograniczoną sprawnością ruchową, służby ratownicze, a także dostawy komercyjne.

Centrum opanowane przez samochody

Jednym z argumentów za ograniczeniem ruchu samochodowego w Berlinie jest dominacja aut w przestrzeni publicznej. Choć nie są one głównym środkiem transportu mieszkańców.

Brytyjski „Guardian” podaje statystyki, które zebrano na zlecenie lokalnych władz. Według nich 58 proc. przestrzeni komunikacyjnej miasta jest podporządkowana ruchowi samochodowemu, mimo iż tylko jedna trzecia podróży odbywa się za sprawą aut (i tylko 17 proc. wewnątrz obwodnicy S-Bahn). Z kolei jedynie 3 proc. przestrzeni zagospodarowano z myślą o rowerach, podczas gdy odpowiadają one za 15 proc. przejazdów w mieście (i 18 proc. w obrębie linii S-Bahn).

Zaparkowane samochody zajmowały w całym mieście 17 kilometrów kwadratowych. Na parkowanie rowerów przeznaczono 20 razy mniej przestrzeni.

Czytaj także: Dzień Bez Samochodu. Organizacje apelują do włodarzy miast, by nie był to pusty slogan

_

Zdjęcie: Shutterstock/SN-Photography

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.