86 proc. respondentów obawia się nadchodzącej zimy pod kątem jakości powietrza. Jednocześnie 92 proc. badanych uważa, że kryzys energetyczny nie usprawiedliwia spalania śmieci. Badanie przeprowadzono w ramach piątej edycji programu „Biznes kontra smog”, który powstał z inicjatywy PwC Polska. W programie uczestniczy kilkadziesiąt firm, a patronami są Krakowski Alarm Smogowy Stowarzyszenie ASPIRE i UNICEF Polska. Honorowy patronat nad akcją objęli Marszałkowie Województwa Małopolskiego i Mazowieckiego oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
W ramach badania respondenci wskazali jakie działania powinien podjąć rząd, żeby zapobiegać kryzysowi energetycznemu. Co trzeci badany popiera inwestycje w energetykę jądrową, co czwarty wsparcie fotowoltaiki, a 34 proc. chce ułatwień związanych z OZE.
Ponad połowa rozważa przeprowadzkę z powodu smogu
W badaniu przeprowadzonym wśród pracowników firm zrzeszonych w projekcie „Biznes kontra smog – Wspieramy klimat” wzięło udział niemal 1800 osób. 59 proc. z nich przyznało, że rozważa zmianę miejsca pracy i zamieszkania ze względu na złą jakość powietrza. Jednocześnie dwóch na trzech ankietowanych uważa, że jakość systemu edukacji w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza w Polsce jest przynajmniej niewystarczająca. W tym niemal 18 proc. określa te działania jako „bardzo złe”. 80 proc. oczekuje od swojego pracodawcy aktywnego zaangażowania w walkę o czyste powietrze.
– Od pierwszej edycji program cieszy się rosnącym zainteresowaniem nie tylko firm, które dołączają do inicjatywy, ale też szkół i przedszkoli, zgłaszających chęć przeprowadzenia warsztatów w swoich placówkach. „Biznes kontra smog – Wspieramy klimat” to inicjatywa oddolna. Zaangażowani są w niej wolontariusze 30 firm, świadomi, że edukacja jest pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym krokiem w walce o czyste środowisko. Im lepiej poznamy wpływ naszych działań na środowisko, tym lepiej będziemy mogli kształtować proekologiczne zachowania. Program “Biznes kontra smog” jest przykładem na to, że społeczną odpowiedzialność biznesu najlepiej realizować poprzez współpracę – mówi Tomasz Barańczyk, lider inicjatyw ESG i partner PwC Polska.
W poprzednich edycjach programu wolontariusze przeszkolili ponad 45 tys. dzieci w szkołach i przedszkolach. Do V edycji „Biznes kontra smog” włączyło się w sumie aż 30 organizacji: ABB BS, Airly, Akamai Technologies, Amer Sports, Amway GBS, Aon, Stowarzyszenie ASPIRE, Bolarus, Grupa CANPACK, Cisco Systems, Credit Suisse, Dyson, Ecolab, EPAM Systems, Euroclear, Herbalife, Hitachi Vantara, HSBC, IAG GBS, Jacobs, Krakowski Alarm Smogowy, Knowable, Maxima Consulting, Motorola, Ocado Polska, PwC Polska, PwC Service Delivery Center, SIG, State Street Bank Polska, UBS, UNICEF Polska.
Chroniąc powietrze można zmniejszyć rachunki
– Prowadzenie edukacji smogowej i klimatycznej zyskuje szczególnie na znaczeniu w obliczu kryzysu energetycznego, z którym obecnie zmaga się Polska. Warto podkreślić, że to właśnie inwestycje, których celem jest ochrona powietrza i klimatu jednocześnie stanowią rozwiązanie tego kryzysu. Przykładowo ogrzewanie za pomocą pomp ciepła czy produkcja własnego prądu z instalacji fotowoltaicznych nie tylko ogranicza smog. Przede wszystkim pozwala znacząco zmniejszyć rachunki za energię, a w skali kraju uniezależnić się od importu surowców energetycznych – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Celem tegorocznej edycji „Biznes kontra smog – Wspieramy klimat”, podobnie jak poprzednich – jest realizacja programu wolontariatu pracowniczego w obszarze edukacji dzieci i młodzieży na temat jakości powietrza i przeciwdziałania zmianie klimatu. Dzięki dołączeniu nowych firm, wolontariusze będą mogli dotrzeć ze szkoleniami do jeszcze większej liczby szkół i przedszkoli. Zajęcia są prowadzone przez przeszkolonych wcześniej przez Krakowski Alarm Smogowy wolontariuszy, a program jest dostosowany do różnych grup wiekowych. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. czym jest smog, dlaczego powstaje, jakie zagrożenia niesie. Usłyszą również co można i należy zrobić, aby móc oddychać czystszym powietrzem. Ścieżka tematyczna nt zmiany klimatu umożliwi dzieciom i młodzieży poznanie głównych przyczyn przyspieszenia zmiany klimatu. Pomoże to również w kształtowanie postaw ekologicznych w życiu codziennym. Organizatorzy projektu podkreślają, że wszystkie warsztaty są bezpłatne.
– Niemal 90% naszych respondentów obawia się nadchodzącej zimy ze względu na jakosé powietrza. Tym bardziej cieszy nas, że do grona organizacji współpracujących w programie dołączył UNICEF, dzięki czemu jeszcze wyraźniej będziemy mogli zwrócić uwagę również na prawa dzieci do życia w czystym środowisku. Dla naszych firm to wyjątkowo istotna sprawa – mówi Adam Jamioł, partner zarządzający krakowskim biurem PwC Polska.
–
Źródło: Dovzhykov Andriy/Shutterstock