Udostępnij

Bogota robi to dobrze! Stolica Kolumbii będzie miała ponad 800 km ścieżek rowerowych

14.08.2020

Na początku pandemii miasto stworzyło 64 km specjalnych ścieżek, które miały ułatwiać pracownikom kluczowych branż szybkie poruszanie się po mieście. Burmistrzyni miasta ogłosiła utworzenie kolejnych tras dla rowerów – w ciągu czterech lat będzie to w sumie 280 km. W Bogocie już jest 550 km ścieżek.

Plan Claudii López, burmistrzyni Bogoty jest ambitny: w ciągu najbliższych lat aż 50 proc. podróży po mieście powinno się odbywać na rowerze lub skuterze. Obecnie jest to 7 procent – najwięcej w całej Ameryce Łacińskiej.

Jeśli będziemy w stanie wykorzystać naszą chwilę, nasz głos i naszą reprezentację do tego, aby zmniejszyć ruch samochodowy, będzie to wielki zysk polityczny i wielki zysk dla środowiska” – powiedziała López podczas jednego ze swoich wystąpień.

Czytaj także: WHO zaleca poruszanie się rowerem. Europejskie miasta będą to ułatwiać

Przestawienie się na rowery i inne formy „mikromobilności”, jak np. elektryczne skutery, ma rozwiązać dwa ogromne problemy Bogoty: nadmierny ruch samochodowy i zanieczyszczenie powietrza. W stolicy Kolumbii nie ma metra, podróżujący muszą więc korzystać z innych środków transportu – przede wszystkim z autobusów. Słaba oferta nie zachęca więc do przesiadania się z własnych samochodów.

Według INRIX, firmy analizującej dane o ruchu drogowym, Bogota zajmowała w zeszłym roku pierwsze miejsce wśród najbardziej zatłoczonych miast na świecie, a kierowcy tracili 191 godzin rocznie z powodu opóźnień w ruchu.

Co więcej, stolica Kolumbii według rankingu IQAir zajmuje czwarte miejsce wśród najbardziej zanieczyszczonych stolic w Ameryce Łacińskiej.

Miasto przyjazne rowerom

Walka z nadmiernym ruchem samochodowym trwa w Bogocie od lat. Już w 1974 roku zorganizowano tam pierwszą Cyclovię, czyli imprezę rowerową, w ramach której niektóre ulice są zamykane dla aut. W Bogocie Cyclovia odbywa się co niedzielę, oddając rowerzystom dodatkowe 120 km.

W zeszłorocznym rankingu Copenhagenize index stolica Kolumbii zajęła 12. miejsce wśród najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata.

Czytaj także: Anglia powołuje agencję do wspierania pieszych i rowerzystów. Zmiany w kodeksie drogowym

Już dziś miasto może pochwalić się sporą siecią ścieżek rowerowych – jest ich 550 km. W ciągu czterech najbliższych lat ma przybyć kolejne 280 km.

Pandemia przyspieszyła prace

Pandemia koronawirusa wymusiła na władzach Bogoty bardziej intensywne działania pro-rowerowe. Już na początku tzw. lockdownu stworzono 64 km specjalnych ścieżek dla pracowników kluczowych branż, żeby ułatwić im przemieszczanie się. Ograniczono również prędkość w całym mieście do 50 km/h, a 20 proc. miejsc parkingowych zarezerwowano dla jednośladów. Władze miasta wiedzą, że to wciąż za mało. Podczas gdy 65 proc. gospodarstw domowych nie posiada samochodu, a zatłoczone autobusy nie są bezpieczne ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, rower jest najlepszym sposobem poruszania się po mieście. Według raportu opublikowanego przez organizację Lima Cómo Vamos, 11 proc. kierowców chce przesiąść się na dwa kółka. Rower wybiera też 32 proc. osób, które wcześniej podróżowały transportem publicznym.

„Miasto już wcześniej pracowało nad rowerowym planem” – mówi Deyanira Ávila, która w urzędzie miasta jest odpowiedzialna za infrastrukturę rowerową. „Liczba podróży rowerowych rosła już wcześniej, ale nagle pojawiła się pandemia. Wiedzieliśmy, że w związku z tym musimy działać szybko” – dodała.

Bogota stała się wzorem dla kolejnych miast. Zmiany w infrastrukturze rowerowej planuje m.in. stolica Meksyku Mexico City i stolica Ekwadoru Quito. Władze Limy ogłosiły, że otworzą 300 km ścieżek, dzięki czemu w stolicy Peru rowerzyści będą mieli do dyspozycji 500 km tras.

Źródło: Bloomberg CityLab

Zdjęcie: juans613/Shutterstock

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.