Udostępnij

WHO zaleca poruszanie się rowerem. Europejskie miasta będą to ułatwiać

05.05.2020

Europejskie miasta chcą, by ich mieszkańcy częściej korzystali z roweru i przemieszczali się pieszo. Inaczej ulice największych metropolii mogą stanąć w ogromnych korkach. Powód? Spadek zaufania do komunikacji miejskiej w czasie zagrożenia pandemią. Przesiadkę na rower w wytycznych dotyczących poruszania się zaleca Światowa Organizacja Zdrowia, a ułatwienia dla cyklistów planuje między innymi Bruksela i Paryż.

„Większość miast znajduje się obecnie na etapie, na którym Holandia była w latach 70., kiedy zerwała z panującym przez dekady myśleniem skoncentrowanym na samochodach” – powiedział portalowi „Politico” Marco te Brömmelstroet, wykładający miejskie planowanie na Uniwersytecie Amsterdamskim. Jednocześnie wyraził nadzieję, że w najbliższych miesiącach europejskie metropolie nieco nadrobią dystans do miast Niderlandów.



Jest na to szansa. Po pandemii wiele osób może obawiać się tłoku komunikacji miejskiej. Przyznają to urzędnicy, którzy ratunku przed gigantycznymi korkami szukają właśnie w jednośladach.

– Jeśli nie przesadzimy sporej liczby osób na rower i nie przekonamy ich do poruszania się pieszo, to nie ma innej alternatywy. Nie wymyśliliśmy na razie teleportacji. Jeśli wszyscy wsiądą do samochodów, to znów staniemy w korkach – mówił SmogLabowi Łukasz Franek z krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego.

Kraków pod koniec kwietnia przedstawił swoją „Tarczę dla mobilności” zapowiadając, że piesi i rowerzyści będą mieli priorytet w poruszaniu się po mieście. Ci ostatni dostali od krakowskiego magistratu 7 kilometrów tymczasowych tras rowerowych na pasach do tej pory wykorzystywanych przez samochody. W planie jest też poszerzenie niektórych chodników.

Kraków w ten sposób nadąża za europejskim trendem. W tym samym czasie nad podobnymi rozwiązaniami zastanawiają się władze o wiele większych ośrodków. Jednym z nich jest Mediolan, od lat należący do czołówki najbardziej zanieczyszczonych włoskich miast. Stolica Lombardii podczas koronawirusowej kwarantanny notuje znaczne spadki stężeń szkodliwych substancji w powietrzu. Chodzi przede wszystkim o dwutlenek azotu (NO2) emitowany wraz z samochodowymi spalinami. Władze miasta chciałyby utrzymać ten stan, dlatego opracowały plan nazwany „Strade Aperte” („Otwarte Ulice”). Zakłada on poszerzenie chodników i wyznaczenie nowych dróg rowerowych na 35 kilometrach pasów jezdni przeznaczonych do tej pory jedynie dla samochodów.

Czytaj też: Mniej smogu, ale mniej wymogów. Czy koronawirus osłabi standardy ekologiczne w Chinach?

Na to samo rozwiązanie decyduje się również Berlin, gdzie nowe rowerowe pasy pojawiły się w dzielnicy Kreuzberg. Mer Paryża Anne Hidalgo zapowiada z kolei utworzenie nowych tras rowerowych wzdłuż najpopularniejszych linii metra. Władze zdecydowały też o zamknięciu zazwyczaj zatłoczonej ulicy Rue de Rivoli dla ruchu samochodowego. Arteria, przy której znajduje się słynny Luwr, została oddana pieszym i rowerzystom. Francuski rząd dopłaci poza tym do napraw jednośladów i… treningów dla osób, które od dawna nie wsiadały na rower.

Podobne pomysły pojawiły się też w Brukseli. Unijna stolica już wcześniej miała w planie ograniczyć dopuszczalną prędkość do 30 km/h na wielu ulicach. Dziś dodaje do tego między innymi poszerzanie chodników, by przechodnie znajdowali się na nich w jak największej odległości od siebie. Bruksela zamknie też swoje centrum dla większości samochodów. Wjadą tam jedynie te najmniej zanieczyszczające powietrze. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.

Czytaj także: Nowy Jork zamknie 160 km ulic. Staną się chodnikami i ścieżkami dla rowerów

Wybieranie jednośladu i przemieszczanie się pieszo w czasie pandemii zaleca Światowa Organizacja Zdrowia. „Jeśli tylko to możliwe, rozważ jazdę na rowerze lub chodzenie. Zapewnia to dystans fizyczny, pomagając jednocześnie spełnić minimalne wymagania dotyczące codziennej aktywności fizycznej, co może być trudniejsze w czasie zdalnej pracy oraz ograniczonego dostępu do sportu i innych zajęć rekreacyjnych.” – piszą eksperci WHO.

Zdjęcie: Oleksandr Dundyk / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.