Burmistrzowie, rządzący kilkudziesięcioma największymi miastami na świecie, wystosowali swoją propozycję „powrotu do zdrowia” po pandemii. Apelują oni o wsparcie dla transportu publicznego i rowerowego, odwołując się m.in. do idei „15-minutowego miasta”. Ponadto domagają się od władz krajowych, by fundusze na odbudowę przeznaczane były wyłącznie na inwestycje niskoemisyjne, sprzyjające celom porozumienia paryskiego.
Dokument dotyczący „zielonego i sprawiedliwego powrotu do zdrowia” został przygotowany przez grupę zadaniową, utworzoną w ramach sieci miast C40 Cities. Inicjatywa ta zrzesza dużych 96 miast, ze wszystkich zamieszkanych kontynentów.
Przedstawiciele kilkudziesięciu miast pochylili się nad problemami, na rozwiązanie których szansę stwarza odbudowa gospodarek po pandemii.
15-minutowe miasto
W dziedzinie transportu grupa skłania się ku wsparciu dla transportu publicznego, w tym poprzez włączanie do użytku autobusów elektrycznych. Zalecana jest także rozbudowa sieci kolejowej oraz ścieżek rowerowych.
Autorzy rekomendacji oparli się przy tym na idei „15-minutowego miasta„, która zakłada, że mieszkańcy będą mogli zaspokoić większość swoich potrzeb w zasięgu krótkiego spaceru lub przejażdżki rowerowej, zajmujących kwadrans.
Sprzeciwiają się przy tym, by miasta były podporządkowane samochodom: grupa podkreśla, że część ulic powinna pozostać zamknięta także po pandemii, by mógł rozwijać się ruch pieszy, rowerowy i transport publiczny.
Walka o klimat, ale i przeciw nierównościom
Ponieważ jednak sektor transportu nie jest jedynym, który wiąże się z emisjami gazów cieplarnianych, burmistrzowie apelują także o zmiany w innych obszarach. Wezwano wobec tego rządy krajowe, by fundusze na odbudowę gospodarek skierowane zostały na inwestycje niskoemisyjne, sprzyjające celom porozumienia paryskiego.
„Nadszedł czas na odważne myślenie i szybkie działania wspierające miejsca pracy oraz gospodarkę poprzez inwestycje w projekty, które zapewniają czystsze i bardziej ekologiczne miasta” – powiedziała Sally Capp, burmistrz australijskiego Melbourne.
Równocześnie zaapelowano, by transformacja odbywała się w taki sposób, który zarazem pozwoli na walkę z nierównościami społecznymi, wynikającymi z dochodów, płci, rasy czy wieku. Wskazano na potrzebę poprawy dostępu do usług publicznych, obejmujących nie tylko transport, ale i m.in. opiekę zdrowotną i przystępne cenowo mieszkalnictwo.
_
Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się tutaj.
Zdjęcie: Shutterstock/S-F