Udostępnij

Chcą, by sieć sklepów ograniczyła plastik. 5 tys. podpisów pod petycją do właściciela Biedronki

07.02.2020

Ponad 5 tysięcy osób podpisało się pod internetową petycją, skierowaną do właściciela największej sieci sklepów detalicznych w Polsce. Domagają się ograniczenia stosowania plastiku we wszystkich należących do niej sklepach. Inicjator akcji zwraca szczególną uwagę na pakowanie w folię owoców i warzyw. Na celowniku znalazły się również tzw. „zrywki”, które klienci mogliby zastąpić np. workami wielorazowego użytku.

Foliowe opakowania, reklamówki czy woreczki jednorazowe – to plastikowa codzienność w większości sklepów na świecie. I choć często użycie tworzyw sztucznych wydaje się mieć uzasadnienie, np. gdy chodzi o utrzymywanie przydatności do spożycia, to na półkach sklepowych nie brak sytuacji wręcz absurdalnych. Mimo że coraz częściej słyszymy o środowiskowych (a nawet klimatycznych) skutkach powszechności plastiku.

Sprzeciwić się temu postanowili autor i sygnatariusze petycji, skierowanej do właściciela sklepów Biedronka, firmy Jerónimo Martins.

Wspomniana petycja pojawiła się w Internecie za sprawą Daniela Petryczkiewicza, artysty fotografa, który problem wszechobecności plastiku nagłaśniał m.in. w ramach jednej ze swoich wystaw. Uzasadniając podjęcie działań, artysta opisał „audyt”, którego dokonał odwiedzając warszawskie supermarkety. „Okazało się, że w Biedronce, na 111 produktów w dziale „owoce i warzywa”, aż 61, a więc 55%, jest owiniętych folią. W Carrefourze podobnych towarów jest 52 proc., zaś w Lidlu – 38 proc. Niektóre warzywa są dostępne wyłącznie w plastiku – nie mamy więc, jako klienci – żadnego wyboru”.

Posłuchaj: Czy recykling plastiku ma sens? “Rządzą nim prawa rynku. Nie każdy plastik opłaca się przetworzyć” [PODCAST]

„W jej sklepach znajdziemy też papierowe woreczki z plastikowym 'okienkiem’, których nie poddaje się recyklingowi, foliowe rękawiczki czy darmowe woreczki jednorazowe (tzw. „zrywki”). Dlaczego sieć, która – jak sama chętnie się chwali – cieszy się największym zaufaniem Polek i Polaków, nie dba o dobrostan naszej planety?” – pyta inicjator petycji.

Informację o zbiórce podpisów, a także fotografie Petryczkiewicza, udostępnił w mediach społecznościowych m.in. dziennikarz Mariusz Szczygieł, który sugerował, że petycja powinna trafić także do innych sieci działających w Polsce. Pod apelem do firmy Jerónimo Martins podpisało się ponad 5 tys. Internautów.

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/2792481224150935

Co z tym plastikiem w polskich sklepach?

Jak podaje Komisja Europejska, rocznie Europa produkuje 25 milionów ton plastikowych odpadów, spośród których jedynie 30 proc. podlega recyklingowi. A reszta ląduje w spalarniach lub na wysypiskach. Według KE, jeśli nic się znacząco nie zmieni, to za 30 lat produkcja plastiku (w tym także tego wielokrotnego użytku) odpowiadać będzie za 20 proc. zużycia ropy naftowej i 15 proc. emisji gazów cieplarnianych, które można przypisać Europejczykom. [Więcej na ten temat przeczytać można tutaj.]

Skoro więc ograniczenie zużycia plastiku może realnie pomóc planecie, to gdzie powinniśmy szukać obszarów, skąd tworzywa sztuczne mogłyby zniknąć bez większego utrudniania nam życia?

Czytaj także: Przez tydzień ograniczaliśmy plastik. Efekt? Zdumiewający

Wiele osób zwraca uwagę na bezsensowność niektórych rozwiązań, które można zobaczyć w sklepach. Oczywiście, wciąż daleko nam do niektórych krajów azjatyckich, gdzie w plastiku sprzedawane są jajka bez skorupki i mandarynki bez skórki. Ale nietrudno jest znaleźć u nas warzywa (także oznaczone jako bio) szczelnie zawinięte w folię. Sieci handlowe jako uzasadnienie najczęściej wymieniają fakt, że takie pakowanie wydłuża żywotność oferowanych produktów. [Szerzej temat ten zbadała Katarzyna Kojzar, która zapytała o ograniczanie plastiku w największych sieciach sklepów działających w Polsce. Z ich wyjaśnieniami można zapoznać się tutaj.]

Biedronka, będąca adresatką wspomnianej petycji, podobnie jak inne sieci uzasadnia stosowanie tworzyw sztucznych zachowaniem świeżości owoców i warzyw.

„Np. dzięki opakowaniu przydatność do spożycia papryk wydłuża się o 50%, a truskawek o 60%. W ten sposób Biedronka minimalizuje straty żywności na poziomie dystrybucji oraz już w domach konsumentów, czym przyczynia się do poszanowania środowiska naturalnego” – napisano w przesłanej nam przed rokiem odpowiedzi. „Obok kwestii świeżości produktów, powodem stosowania dodatkowego zabezpieczenia niektórych produktów (m.in. cukinii czy brokułu) jest troska o ich jakość, szczególnie w przypadku warzyw prowadzanych poza sezonem ich dostępności w Polsce. W innym wypadku warzywa uszkodzone w transporcie musiałyby zostać poddane utylizacji. Większa ilość dostaw miałaby wpływ na zwiększenie emisji gazów cieplarnianych” – podkreślono.

Sieć przytacza ponadto przykłady wprowadzenia nowych opakowań, które choć nie oznaczały całkowitego odejścia od tworzyw sztucznych, pozwoliły na zmniejszenie ich ilości. W ramach projektu Ecodesign zmniejszono m.in. gramaturę butelki jednej z wód.

_

Petycja on-line, którą nadal można podpisać, znajduje się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Olga Miltsova

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.