Udostępnij

Chcą zakazu promowania SUV-ów. „Skończyliśmy z reklamowaniem papierosów, czas na auta”

16.01.2024

Rozpoczęta niedawno kampania społeczna w Wielkiej Brytanii nawołuje do zakazu reklamowania SUV-ów, czyli popularnych osobowych terenówek. Według jej autorów przemawia za tym szkodliwość emisji pochodzących z tego segmentu pojazdów. Ich zdaniem nie powinny być reklamowane, podobnie jak papierosy.

„Badvertising” (zlepek słów oznaczający złe reklamy) to nazwa najnowszej kampanii społecznej, przygotowanej przez New Weather Institute i inne organizacje środowiskowe działające na Wyspach Brytyjskich. Jej autorzy nawołują do zakazu reklamowania najbardziej emisyjnego segmentu pojazdów, którym są popularne SUV-y. Ich szkodliwość – w kontekście zdrowia obywateli i problemu zmian klimatycznych – porównują do wyrobów tytoniowych, których promowanie zostało przed laty zakazane.

Czytaj także: Zakaz wjazdu SUV-ów do centrów miast? Powodem bezpieczeństwo i emisje

Organizacjom pozarządowym chodzi o zakaz reklamowania samochodów o średniej emisji ponad 160 g dwutlenku węgla na kilometr oraz tych, których długość przekracza 4,8 metra.

Oprócz kwestii CO2, aktywiści poruszają m.in. problem zanieczyszczeń powietrza oraz większej przestrzeni, którą w stłoczonych miastach zajmują SUV-y.

4 na 10 nowych samochodów to SUV-y

Krytycy popularnych terenówek zwracają uwagę na wzrost sprzedaży, jaki odnotowuje się na Wyspach w ostatnich latach. Dziś 4 na 10 nowych samochodów, które wyjeżdżają z brytyjskich salonów, to właśnie SUV-y. Ich popularność jest wskazywana także jako przyczyna ponownego wzrostu średniej emisyjności CO2 wśród nowych pojazdów, co odnotowała Europejska Agencja Środowiska w 2019 roku. Łącznie na brytyjskie drogi trafiło wówczas 150 tys. nowych samochodów tego rodzaju.

Czytaj również: Elektryk emituje mniej CO2 od diesla, nawet kiedy jeździ na węgiel. Problemem baterie

„Skończyliśmy z reklamowaniem wyrobów tytoniowych, kiedy zrozumieliśmy, że stanowią one zagrożenie dla zdrowia publicznego. Teraz gdy wiemy, do jakich szkód wobec zdrowia ludzkiego oraz klimatu prowadzą zanieczyszczenia pochodzące z samochodów, pora zaprzestać reklamowania tych, które pogarszają sytuację. W świecie, w którym jesteśmy podatni na COVID-19, ludzie potrzebują czystego powietrza i większej przestrzeni na ulicach miast” – powiedział w oświadczeniu Andrew Simms z New Weather Institute.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Ralf Geithe

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.