Udostępnij

Co piąta firma w Polsce chce inwestować w auta elektryczne

09.11.2020

18 proc. polskich firm już posiada pojazdy w pełni elektryczne lub zamierza je zakupić w najbliższych trzech latach – wynika z najnowszego „Barometru Flotowego”, opracowanego przez Arval Mobility Observatory.

Z najnowszego „Barometru Flotowego” wynika, że już za trzy lata z samochodów w pełni elektrycznych korzystać może co piąta firma w Polsce. 15 proc. badanych firm deklaruje zakup elektryków, natomiast 3 proc. już posiada takie pojazdy w swojej flocie. Wynik ten plasuje nas w pierwszej dziesiątce badanych państw, w których firmy są najbardziej przyjaźnie nastawione do zmian w transporcie.

Na pierwszym miejscu znalazły się przedsiębiorstwa w Brazylii, spośród których 49 proc. chce wprowadzić do swojej floty elektryki w najbliższych 3 latach. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy w Norwegii (48 proc.), Niderlandach (47 proc.), w Belgii i we Włoszech (po 45 proc.). Średnia unijna wyniosła 33 procent.

Czytaj także: Brytyjski rząd ogłosi zakaz sprzedaży nowych aut benzynowych i diesli od 2030 roku

„Nasze dane znajdują potwierdzenie w decyzjach zakupowych. Segment aut elektrycznych i hybrydowych wydaje się odporny na kryzys wywołany pandemią. W ciągu pierwszych trzech kwartałów roku zarejestrowano 60 proc. więcej takich aut niż w analogicznym okresie 2019 r., mimo, że branża motoryzacyjna notuje spadki” – mówi Radosław Kitala, Consultant & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

Główną przyczyną chęci zmian, jaką wskazali managerowie odpowiedzialni za transport, była chęć przyczynienia się do poprawy jakości powietrza. Odsetek takich deklaracji wyniósł 26 proc. w przypadku samochodów osobowych we flocie i 16 proc. w odniesieniu do „dostawczaków”. Blisko co piąty respondent (19 proc.) wskazał na zmniejszenie kosztów paliwa oraz utrzymania pojazdów (odpowiednio 13 proc. dla osobówek i 14 proc. w przypadku aut dostawczych).

Tym, co odróżniało badanych w Polsce od managerów z innych państw, było wyraźnie mniejsze znaczenie zachęt podatkowych do zakupu aut z napędami alternatywnymi. Podczas gdy nad Wisłą wskazało na nie 13 proc. ankietowanych, w przypadku reszty badanych było to średnio 27 procent.

Zobacz także: 1,3 mld złotych na rozwój nieemisyjnego transportu. Ministerstwo ogłasza nowy program

„Rośnie grupa firm, które z pełną świadomością wybierają bardziej elastyczną i wygodniejszą mobilność opartą na wynajmie” – mówi Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska. „To jeden z wielkich flotowych trendów, których w tegorocznym 'Barometrze’ opisano kilka. Ze szczególną uwagą warto obserwować zmiany napędzane pro-ekologicznym podejściem do biznesu. Auta hybrydowe czy elektryczne dawno pożegnały niszę – to najbardziej przyszłościowy segment rynku. Bardzo interesujący jest także zwrot w kierunku alternatywnych środków mobilności, takich jak rowery czy carsharing. To potwierdzenie, że kierunek obrany przez Arval jest słuszny, a nasze rozwiązania w tych obszarach odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów” – podkreśla Antczak.

Badanie przeprowadzono w pierwszym kwartale 2020 roku, w 15 państwach Unii Europejskiej, a także w Brazylii, Rosji, Turcji, Norwegii i Szwajcarii. Łącznie objęto nim 5600 przedsiębiorstw, w tym 323 w Polsce. W przypadku naszego kraju było to 168 firm zatrudniających poniżej 100 pracowników oraz 155 większych.

_

Z całością najnowszego „Barometru Flotowego” można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Federico Fermeglia

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.