Udostępnij

Czy pociąg może zastąpić samolot? „Coraz głośniej mówi się, że trzeba z tym zrobić porządek” [PODCAST]

Kolej ma szansę być ekologiczną alternatywą dla lotów po Europie. Najpierw musi jednak stać się wygodniejsza i bardziej dostępna dla osób z mniej zasobnym portfelem.


Powiedzmy, że planujemy wycieczkę za polską granicę. Niedaleko – na przykład do Czech lub Niemiec, do jednego z miast znajdującego się blisko nas. W Czechach zdecydowanie warto odwiedzić Brno. Przejazd do jednego z największych miast Moraw z Krakowa zajmie nam około trzy godziny trzydzieści minut – jeśli pojedziemy autem, czyli nieekologicznie. Średni wynik samochodu na takiej trasie to 61 kilogramów. O wiele bardziej korzystny wynik da nam podróż pociągiem, która przyczynia się na takim dystansie do emisji średnio 17 kilogramów dwutlenku. Sprawdźmy więc połączenia na trasie Kraków-Brno. Kilka klików i mamy jasność: taki wariant wymaga od nas przynajmniej ponad sześciu godzin podróży z przynajmniej jedną przesiadką.

Nie lepiej jest z tymi dalszymi i większymi miastami. Trasa Kraków – Berlin to 11 godzin na szczęście bezpośredniego przejazdu. Na niekorzyść działa tu przedłużający się remont torów na Śląsku. Do Paryża dostaniemy się z dawnej stolicy polski w 17 godzin, za to z czterema przesiadkami. Przejazd z Warszawy to trzy przesiadki i 14 godzin. A co z innymi krajami, na przykład tymi Bałtyckimi? Tu polska kolej zwyczajnie nie dojeżdża. Być może coś zmieni się po budowie planowanej linii kolejowej Rail Baltica, przebiegającej również przez Polskę.

Do wybierania kolei nie zachęcają też ceny przejazdów. Zagraniczne podróże zazwyczaj są bardzo drogie, bilety kosztują przynajmniej kilkaset złotych. Wysokie ceny odstraszają osoby, które z powodów ekologicznych chętnie przesiadłyby się z samolotu do wagonu sypialnianiego. Według ekspertów na niekorzyść kolei działają dwie rzeczy – brak oferty cenowej przewoźników z zachęcającymi do przejazdów promocjami i nieuczciwa konkurencja ze strony linii lotniczych. Te nie muszą opłacać podatków za paliwo i są dotowane przez lotnistka, z których odlatują.

– Coraz głośniej mówi się w Europie o tym, że trzeba z tym zrobić porządek – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej. – A przecież kolej ma bardzo wiele przewag nad transportem lotniczym. Na szczęście zaczyna ona już wypierać lotnictwo w przypadku relacji, które można przebyć szybko – na przykład pomiędzy Paryżem a Londynem.

Za rozwój szybkich, międzynarodowych połączeń chcą zabrać się na poważnie również Szwedzi. Tam jest to związane z presją konsumentów, spowodowaną trendem flygskam (czyli „wstydem przed lataniem”).

– Być może będzie to szerszy trend, który będzie działał tak jak weganizm lub zero-waste – zastanawia się Michał Czepkiewicz, geograf z Uniwersytetu w Rejkjawiku. Jak dodaje, bardzo wiele zależy jednak od miksu energetycznego danego kraju. Jeśli wybierzemy się z Polski do Berlina, to pociąg będzie mniej więcej tak samo ekologiczny jak samochód wiozący dwie osoby. Dotyczy to jednak jedynie samej podróży. Jeśli wliczymy w ślad węglowy samochodu na przykład jego produkcję, a samolotu na przykład obsługę lotniska, pociąg pozostanie bezkonkurencyjny. Gdy elektryczność pochodzi z niskoemisyjnych źródeł, kolej okazuje się być nawet 10-krotnie mniej szkodliwa niż lotnictwo.

“Proste pytania o ważne sprawy” to cykl podcastów, które publikujemy na platformach Spotify, Google Podcasts, Soundcloud i Spreaker. W kolejnych odcinkach będę zadawał proste pytania, na których odpowiedzi bywają jednak skomplikowane. W centrum uwagi zawsze będzie ekologia.

 

 

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.
Podcast Smoglabu

Najnowszy podcast:

Nasze serie podcastowe:

Słuchaj nas na:

Dołącz do grona osób, świadomych klimatycznie!

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.