Udostępnij

Pociąg, który zawsze pomieści pasażerów. To nowy pomysł Deutsche Bahn

30.07.2021

Niemieckie koleje Deutsche Bahn przygotowują zupełnie nowe pociągi Mają być one przyszłością przede wszystkim dla przewozów regionalnych i lokalnych. Dzięki nowoczesnym technologiom ich wnętrza będą dostosowywać się do aktualnego obłożenia składu.

Nowe pociągi Deutsche Bahn mają zapewnić miejsce dla wystarczającej liczby pasażerów w godzinach szczytu i wygodę poza nimi. Będzie to możliwe dzięki elastycznie zmieniającym się układem siedzeń. Mogą być one rozstawione klasycznie, rzędami, po cztery miejsca z przerwą na przejście przez korytarz. W czasie większego tłoku siedzienia automatycznie będą składały się pod okna. W ten sposób pociąg zyska więcej miejsc stojących, a pasażerowie będą mogli podróżować w mniejszym ścisku.

Czytaj również: “Twoje auto – mój oddech”. Mural ma uświadamiać, że zanieczyszczenia transportowe to realny problem

Deutsche Bahn przygotowuje nowy pociąg z myślą o boomie w transporcie zbiorowym. Według szacunków niemieckiego przewoźnika w następnych dekadach kolej za Odrą będzie musiała obsłużyć o ponad miliard podróży rocznie więcej. Nowy pomysł na organizację przestrzeni według przewoźnika ma przynieść rewolucję na transach S-Bahnów. Tak nazywają się w Niemczech systemy szybkich, naziemnych kolei miejskich.

Nowe pomysły na wszystkie trasy

Rozwiązanie to zastosowano w Ideenzug. To nazwa prototypowego składu, w którym testowane są rozwiązania dla nowych pociągów – zarówno dalekobieżnych, regionalnych (IdeenzugRegio), jak i miejskich (IdeenzugCity). W ramach tego samego projektu Deutsche Bahn zaprezentowało wcześniej między innymi wagon ze strefą fitness, miejsca do pracy przy laptopach czy wygodne kapsuły z siedzeniami zapewniającymi więcej prywatności.

Pierwsze rozwiązania z Ideenzug można już spotkać na niemieckich torach. Chodzi między innymi o przedziały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych w kolei miejskiej w Stuttgarcie czy automatyczny licznik zapełnienia składu, który pozwoli na lepsze dostosowanie siatki połączeń do liczby pasażerów.

Jeszcze w tym roku miłe niespodzianki czekają pasażerów w Monachium. Tamtejszy S-Bahn wzbogaci się o wygodne miejsca do co-workingu. Co ciekawe, ze wsparciem prywatnego sponsora podobną ciekawostkę kilka lat temu wprowadziło PKP Intercity. Rozwiązanie jednak nie utrzymało się na polskich torach.

Źródło zdjęcia: materiały prasowe Deutsche Bahn

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.