Udostępnij

Pociąg, który zawsze pomieści pasażerów. To nowy pomysł Deutsche Bahn

30.07.2021

Niemieckie koleje Deutsche Bahn przygotowują zupełnie nowe pociągi Mają być one przyszłością przede wszystkim dla przewozów regionalnych i lokalnych. Dzięki nowoczesnym technologiom ich wnętrza będą dostosowywać się do aktualnego obłożenia składu.

Nowe pociągi Deutsche Bahn mają zapewnić miejsce dla wystarczającej liczby pasażerów w godzinach szczytu i wygodę poza nimi. Będzie to możliwe dzięki elastycznie zmieniającym się układem siedzeń. Mogą być one rozstawione klasycznie, rzędami, po cztery miejsca z przerwą na przejście przez korytarz. W czasie większego tłoku siedzienia automatycznie będą składały się pod okna. W ten sposób pociąg zyska więcej miejsc stojących, a pasażerowie będą mogli podróżować w mniejszym ścisku.

Czytaj również: “Twoje auto – mój oddech”. Mural ma uświadamiać, że zanieczyszczenia transportowe to realny problem

Deutsche Bahn przygotowuje nowy pociąg z myślą o boomie w transporcie zbiorowym. Według szacunków niemieckiego przewoźnika w następnych dekadach kolej za Odrą będzie musiała obsłużyć o ponad miliard podróży rocznie więcej. Nowy pomysł na organizację przestrzeni według przewoźnika ma przynieść rewolucję na transach S-Bahnów. Tak nazywają się w Niemczech systemy szybkich, naziemnych kolei miejskich.

Nowe pomysły na wszystkie trasy

Rozwiązanie to zastosowano w Ideenzug. To nazwa prototypowego składu, w którym testowane są rozwiązania dla nowych pociągów – zarówno dalekobieżnych, regionalnych (IdeenzugRegio), jak i miejskich (IdeenzugCity). W ramach tego samego projektu Deutsche Bahn zaprezentowało wcześniej między innymi wagon ze strefą fitness, miejsca do pracy przy laptopach czy wygodne kapsuły z siedzeniami zapewniającymi więcej prywatności.

Pierwsze rozwiązania z Ideenzug można już spotkać na niemieckich torach. Chodzi między innymi o przedziały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych w kolei miejskiej w Stuttgarcie czy automatyczny licznik zapełnienia składu, który pozwoli na lepsze dostosowanie siatki połączeń do liczby pasażerów.

Jeszcze w tym roku miłe niespodzianki czekają pasażerów w Monachium. Tamtejszy S-Bahn wzbogaci się o wygodne miejsca do co-workingu. Co ciekawe, ze wsparciem prywatnego sponsora podobną ciekawostkę kilka lat temu wprowadziło PKP Intercity. Rozwiązanie jednak nie utrzymało się na polskich torach.

Źródło zdjęcia: materiały prasowe Deutsche Bahn

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.