Udostępnij

Rządowe środki wesprą zakup ładowarek do elektryków. Dotacja do 75 procent

27.12.2020

Duże pieniądze popłyną przede wszystkim do samorządów, a spora część środków wesprze kupno szybkich ładowarek o mocy 150 kilowatów. Dotacje pójdą również na stacje tankowania wodorem. W Polsce nie ma na razie ani jednej tego typu instalacji.

Ministerstwo Klimatu zarezerwowało na ten cel 800 milionów złotych, które będą wypłacane do końca 2023 roku. Z finansowania skorzystają samorządy, małe i średnie firmy oraz wspólnoty mieszkaniowe.

Dotacje na ogólnodostępne ładowarki wyniosą aż do 75 proc. poniesionych kosztów. Na tak duże wsparcie będą mogli liczyć beneficjenci z gmin nieprzekraczających 100 tys. ludności. Reszta wnioskodawców dostanie najwyżej 50-procentowe dofinansowanie. W przypadku ładowarek i stacji wodorowych z ograniczonym dostępem (np. w garażach biurowców) dotacje nie przekroczą 25 proc. kosztów.


Resort podkreśla, że znaczącą barierą w rozwoju elektromobilności w Polsce jest tzw. „range anxiety”. Chodzi o obawę przed rozładowaniem samochodu w dłuższej trasie. Rozwój sieci ładowarek ma pomóc w przełamaniu tego lęku.

Czytaj również: Nowe ciężarówki tylko na prąd i wodór? Możliwe do 2040 roku, ale producenci stawiają warunki

„Brak wystarczającej liczby punktów ładowania powoduje, że pojazdy o napędzie elektrycznym nie cieszą się w Polsce dużą popularnością. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że przeciętny samochód w Polsce przejeżdża 8 500 km rocznie, co daje 23 km dziennie. Do płynnej eksploatacji pojazdu elektrycznego wystarczyłoby więc doładowanie w warunkach domowych raz na kilka dni. Z powodów psychologicznych, fakt braku możliwości doładowania awaryjnego jest jednak istotną barierą rozwoju rynku” – czytamy w ministerialnym formularzu oceny skutków regulacji.

Rządowe pieniądze mają też pomóc w upowszechnieniu pojazdów na wodór, które z tego paliwa produkują energię elektryczną. Dziś nie da się ich zatankować w Polsce, a pierwsza wodorowa stacja ma powstać w Gdańsku w przyszłym roku. Działają one znacznie szybciej od ładowarek konwencjonalnych elektryków. Na rynku dostępne są już jednak wodorowe modele Hyundaia i Toyoty.

Ministerialni urzędnicy uzasadniają potrzebę wprowadzenia nowych regulacji głównie ich dobrym wpływem na jakość powietrza w miastach. Rozporządzenie ma wejść w życie na początku przyszłego roku, a dystrybucją środków zajmie się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zdjęcie: carotti / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.