Dzieci głupieją od zbyt dużej ilości zabawek

11601
7
Podziel się:

Naukowcy z Uniwersytetu Toledo w amerykańskim Ohio postanowili sprawdzić, jak na jakość zabawy i rozwój małych dzieci wpływa liczba otaczających je zabawek. Wnioski mogą być interesujące szczególnie w okresie przedświątecznej zakupowej gorączki. Mówią bowiem, że mniej znaczy więcej, a od zbyt dużej liczby zabawek dzieci głupieją. Lepiej więc uważać. 

Badania przeprowadzone przez psychologów były bardzo proste. 36 dzieci w wieku od 18 do 30 miesięcy bawiły się w dowolny sposób w różnym otoczeniu. Raz dostawały do zabawy cztery zabawki. W inne dni 16. Wszystkie dzieci uczestniczyły w zabawach w obydwu sytuacjach. Psychologowie obserwowali ich zabawę, zwracając uwagę między innymi na to, jak kreatywna i wykorzystująca wyobraźnię była ich zabawa. Kto bawił się lepiej? Bez zaskoczenia. Te dzieci, które miały mniej zabawek.

Okazało się, że nie tylko dłużej i z większą uwagą zajmowały się każdą z nich, ale też znajdowały więcej sposobów jej wykorzystania. Miały po prostu więcej pomysłów i więcej myślały. Tam gdzie zabawek było dużo dzieciaki po prostu przerzucały uwagę z jednej na drugą. Na tyle, że ogólna liczba reakcji z zabawkami była większa tam, gdzie tych było mniej.

Tymczasem większe skupienie, większą kreatywność i konieczność angażowania wyobraźni, wiąże się lepszym rozwojem umiejętności poznawczych i właśnie to zrobili autorzy badania, raport z którego opublikowano na łamach “Infant Bahavior and Development”.

Oczywiście w tych badaniach nie ma nic, co dałoby się porównać z odkryciem Ameryki.

Ale pora roku taka, że warto o nich pamiętać, kiedy kogoś pociągnie za sobą owczy pęd w jakiejś handlowej galerii.

Podziel się:
Wesprzyj nas!

Ładowanie danych zbiórki...

Wesprzyj SmogLab!

7
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
guaviaretoMartaAdiKrzysztofViola Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Paweł
Gość

Wedle przytoczonych informacji… Z badania wynikło, że dzieci które mają mniej zabawek dłużej się nimi bawią. Autor tego wpisu sam dopisał wniosek, że dzieci z dużą ilością zabawek głupieją. To, że dzieci dłużej bawią się mniejszą ilością zabawek oznacza, że dzieci dłużej bawią się mniejszą ilością zabawek…

Viola
Gość
Viola

” większe skupienie, większą kreatywność i konieczność angażowania wyobraźni, wiąże się lepszym rozwojem umiejętności poznawczych”. I właśnie to oznacza. Nie wyciągnąłeś wniosku z tekstu.

Viola
Gość
Viola

errata: nie głupieją, ale również nie rozwijają się tak, jak mogłyby, bawiąc się mniejszą ilością klocków. Fakt.

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Myślę, że bardziej chodzi o to że “znajdowały więcej sposobów jej wykorzystania” – czyli rozwijały swoją kreatywność 🙂

Marta
Gość
Marta

A co w takim razie oznacza to, że przy większej ilości zabawek dzieci wykazują mniejszą kreatywność i gorsze zdolności poznawcze? Prosty, logiczny wniosek…
Czy jak lekarz mówi: ma pan gorączkę, powiększone migdały z nalotem- oznacza to anginę, odpowie pan: nie jestem chory. To że mam gorączkę i ropne migdały oznacza, że mam gorączkę i ropne migdały.
…?

Adi
Gość
Adi

Żadna nowość. Juz 100 lat temu Maria Montessori doszla i udokumentowala takie wlasnie wnioski. Warto poczytac o przedszkolach, szkolach Montessori.

guaviareto
Gość
guaviareto

Tak, w tym temacie polecam przeczytać książkę “Czy dzieci muszą mieć wszystko”. Czytałem parę lat temu jak córa była mała i pozwoliło mi to nie kupić wielu niepotrzebnych zabawek “w okazyjnej cenie”.