Udostępnij

Dzieci oddychające zanieczyszczonym powietrzem są narażone na osłabienie pamięci roboczej

12.10.2018

Dzieci oddychające zanieczyszczonym powietrzem w drodze do szkoły narażone są na osłabienie pamięci roboczej i wolniejszy rozwój funkcji poznawczych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal).
Według badania opisanego na łamach czasopisma „Environmental Pollution” nawet krótkotrwałe narażenie na smog, jakiego dzieci doświadczają w drodze do szkoły i z powrotem, może mieć ujemny wpływ na ich rozwój intelektualny. Naukowcy zaobserwowali zależność między podwyższoną ekspozycją na cząsteczki PM2.5 i czarnego węgla a obniżoną sprawnością pamięci roboczej u maluchów.

W szkole jest niebezpiecznie, po drodze – również

Badanie przeprowadzone przez naukowców z ISGlobal to kolejne tego typu przedsięwzięcie zrealizowane w ramach projektu BREATHE, poświęconego analizie wpływu skażeń powietrza na rozwój umysłowy dzieci i młodzieży. W poprzednim badaniu ten sam zespół naukowców wykazał, że u maluchów uczęszczających do szkół zlokalizowanych w pobliżu ruchliwych dróg i narażonych na smog uliczny podczas zajęć istnieje podwyższone ryzyko spowolnienia rozwoju funkcji poznawczych. Ustalono wówczas, że 20 proc. codziennej dawki czarnego węgla – związku powstającego przy niekompletnym spalaniu paliw kopalnych, którego głównym źródłem w miastach Europy Zachodniej jest ruch uliczny – dzieci wdychają w drodze do szkoły i z powrotem. W nowym badaniu naukowcy postanowili sprawdzić, jak na młody mózg wpływa smog wdychany wyłącznie podczas tych codziennych podróży. Wnioski są niepokojące.

Pył i węgiel osłabiają pamięć

Do przedsięwzięcia zaangażowano 1,2 tys. dzieci w wieku od 7 do 10 lat z 39 szkół w Barcelonie. Podczas dwunastomiesięcznego badania naukowcy kilkakrotnie analizowali pamięć roboczą i zdolność do utrzymania uwagi u maluchów. Równocześnie monitorowali szacunkowe poziomy narażenia dzieci na cząstki PM2.5 i czarnego węgla podczas ich codziennych podróży. Okazało się, że ekspozycja na toksyny przekładała się na spowolnienie wzrostu pamięci roboczej – funkcji obejmującej pamięć krótkotrwałą oraz zdolność do przetwarzania przyswajanych na bieżąco informacji. Wdychanie cząstek PM2.5 korelowało z obniżeniem tempa prognozowanego rocznego wzrostu pamięci roboczej o 4,6 proc. W przypadku czarnego węgla ten wskaźnik wyniósł 3,9 proc. Co ciekawe, naukowcy badali również wpływ dwutlenku azotu – związku o udowodnionym działaniu toksycznym na ludzi – na rozwijający się mózg. Jednak w tym przypadku nie zaobserwowali zależności między narażeniem a tempem rozwoju intelektualnego. A ściślej: narażeniem w krótkich przedziałach czasowych związanych z codziennym pokonywaniem drogi do szkoły.

Jedyne rozwiązanie: mniej samochodów

– Nie chcielibyśmy stworzyć wrażenia, że uczęszczanie do szkoły jest szkodliwe dla zdrowia. Jest dokładnie odwrotnie: zarówno chodzenie, jak i jazda na rowerze na trasie dom-szkoła-dom sprzyja zdrowiu, ponieważ stanowi formę codziennej, regularnej aktywności fizycznej – mówi Jordi Sunyer, współautor badania. Dodaje, że dojeżdżanie do szkół autem lub środkami komunikacji publicznej nie chroni przed narażeniem na wysokie stężenia smogu. Jego kolega Mar Álvarez-Pedrerol podkreśla, że istnieje tylko jedno rozwiązanie problemu: trzeba ograniczyć liczbę dojazdów samochodami do szkół i z powrotem – tylko w ten sposób można stworzyć bezpieczne i zdrowe warunki nauki dla dzieci.

Autor

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.