Udostępnij

Nowe prawo klimatyczne we Francji: likwidacja lotów krajowych, zakaz sprzedaży kopcących aut

30.03.2021

Francuski parlament w tym tygodniu rozpoczął pracę nad kluczową ustawą dotyczącą polityki ekologicznej państwa. 69-punktowy dokument zawiera propozycje dotyczące między innymi ograniczeń w ruchu lotniczym i spedycji. Projekt nie zadowala ani obawiających się regulacji przedsiębiorców, ani części wyborców oczekujących bardziej ambitnej polityki. Na procedowane we Francji prawo klimatyczne zareagowała też ulica. Przez Paryż przeszedł wielotysięczny protest.

Nowe propozycje są wynikiem panelu obywatelskiego, w którym uczestniczyło 150 osób. Byli oni wybierani losowo z różnych grup zawodowych, wiekowych i regionów Francji, tak, by zapewnić możliwie równą reprezentację różnym społecznościom. Ich ustalenia miały być podstawą do stworzenia projektu. Członkowie panelu uznają jednak, że w wielu przypadkach nie zostali potraktowani wystarczająco poważnie, a prawo klimatyczne we Francji powinno iść znacznie dalej.

Macron odrzuca propozycje wyborców

„Uważamy, że proponowane rozwiązania prawne przedstawione przez rząd są o wiele mniej ambitne, niż nasze propozycje” – powiedział cytowany przez Politico Jean-Pierre Cabrol, jeden z uczestników panelu.

Podczas spotkania wieńczącego działalność zgromadzenia, paneliści wystawili rządowi oceny w 10-stopniowej skali. Wyrazili w ten sposób swoje zdanie na temat wszystkich propozycji przedstawionych przez rząd. Wśród najgorzej ocenionych były te dotyczące transportu (3,7 punktu na 10) czy mieszkalnictwa (3,4).

Francuskie media zwracały uwagę, że rządzący odrzucił już niektóre z obywatelskich postulatów w ciągu obecnej kadencji rządu i parlamentu. Chodziło między innymi o znaczne ograniczenie zagranicznego transportu lotniczego czy ustalenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na autostradach na 110 km/h. Już po opublikowaniu propozycji panelu Emmanuel Macron odrzucił postulat 4-procentowego podatku na cele ekologiczne od dywidend największych firm. Opór prezydenta napotkał też pomysł dodania wątku ochrony środowiska do preambuły konstytucji. Według panelistów przyznane obywatelom prawa i wolności nie powinny zagrażać przyrodzie.

Które z propozycji panelu weszły do dyskutowanych przez parlament propozycji przekładających się na prawo klimatyczne we Francji? Dokument nazwany „ustawą klimatyczną i przystosowawczą” zakłada między innymi zakaz reklamy paliw kopalnych, obowiązek wyznaczania stref czystego transportu w miastach powyżej 150 tysięcy osób czy wzmocnienie kryteriów środowiskowych w przetargach na zamówienia publiczne.

Projekt zbyt mało ambitny dla wyborców, zbyt drastyczny dla branży transportowej

Jedne z najważniejszych punktów projektu dotyczą transportu. Chodzi między innymi o zakaz sprzedaży samochodów emitujących więcej niż 95 gramów dwutlenku węgla na kilometr. Ma on wejść w życie najpóźniej w 2030 roku. Gabinet Macrona chce również zakazu lotów krajowych, jeśli na danej trasie można skorzystać z połączenia kolejowego nieprzekraczającego 2,5 godziny. Propozycja ta dotyczy między innymi popularnej trasy z Bordeaux do Paryża. Rząd ma też od 2023 roku stopniowo wygaszać ulgi podatkowe dla firm spedycyjnych korzystających z pojazdów diesla.

Czytaj również: Francja: państwo skazane za nieskuteczne prawo klimatyczne

Również i te punkty ustawy budzą kontrowersje. Wątpliwości zgłaszają między innymi przedsiębiorstwa zajmujące się transportem. „Ciężarówki z silnikiem diesla wcale nie znikną z francuskich autostrad, będą po prostu rejestrowane w innych krajach” – mówiła Bloombergowi Florence Berthelot z FNTR, krajowego związku branży spedycyjnej. Jak podkreślała, problemem jest bardzo niska dostępność pojazdów napędzanych za pomocą wodoru i energii elektrycznej. Rządowe plany krytykują także spółki zarządzające francuskimi lotniskami. Według nich nie przełożą się one znacząco na ochronę klimatu. „Ograniczenie transportu tylko w jednym kraju jest iluzją” – komentował w Bloombergu Thomas Juin ze Związku Francuskich Lotnisk.

Na nowe rozwiązania dotyczące klimatu zareagowała również ulica. W niedzielę przez Paryż przeszła wielotysięczna manifestacja osób domagających się bardziej ambitnej polityki klimatycznej państwa. Protestujący zwracali uwagę na to, że nowe prawo klimatyczne zakłada zaledwie 40-procentowe ograniczenie emisji we Francji do 2030 roku. Unijny cel ujęty w Europejskim Zielonym Ładzie zakłada, że wartość ta w całej wspólnocie powinna wynieść 55 proc.

Źródło zdjęcia: S.Pech / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.