Udostępnij

100 procent zniżki na bilety. Tak Hiszpania reaguje na inflację

26.07.2022

Jak pomóc obywatelom w czasach znacznie zwiększonych kosztów utrzymania? Hiszpański rząd wprowadza 100 procent zniżki na trasach dojeżdżających i średniodystansowych, od września do końca roku. Darmowa kolej nie jest pierwszym rozwiązaniem zachęcającym do komunikacji publicznej, ale póki co nikt nie poszedł tak daleko jak Hiszpania.

Podczas gdy większość rządów jest opieszała w podejmowaniu wysiłków na rzecz walki z inflacją, Hiszpania ruszyła działaniami pełną parą, wprowadzając program całkowicie darmowych podróży pociągiem na niektórych trasach – ocenia “The Guardian”.

Inicjatywa władz oznacza, że ​​pasażerowie będą mogli podróżować po Katalonii, zanurzyć się w architektonicznym splendorze Andaluzji lub zwiedzić muzea i restauracje w Kraju Basków. Taką decyzję podjął rząd koalicji kierowanej przez socjalistów. Ogłoszenie dotyczy państwowej sieci kolejowej Renfe i dotyczy okresu od 1 września do końca roku.

Nowe zasady podróżowania na trasach Renfe stanowią dodatek do polityki ogłoszonej w zeszłym miesiącu. Rząd zgodził się wtedy na 30 proc. zniżki na przejazdy wszystkimi środkami transportu publicznego; dotyczy to także metra, autobusów i tramwajów.

Hiszpania: darmowa kolej również dla turystów

Zniżki w wysokości 100 proc. na kolej będą miały zastosowanie do podróży z biletami wielokrotnymi na cercanías (usługi podmiejskie) i media distancia (trasy średniodystansowe, poniżej 300 km). Oferta jest skierowana głównie do posiadaczy hiszpańskich biletów okresowych. Turyści też mogą z niego skorzystać, kupując bilety na kilka przejazdów.

– Chciałbym, aby mieszkańcy Hiszpanii wiedzieli, że jestem w pełni świadomy codziennych trudności, z którymi boryka się teraz większość ludzi – powiedział premier Hiszpanii Pedro Sánchez. – Wiem, że pensje pokrywają coraz mniej i trudno jest dotrwać do końca miesiąca.

Obniżki cen wprowadzane są w celu złagodzenia wpływu inflacji i szybko rosnących cen energii.

“Taki środek zachęca do korzystania z transportu publicznego w celu zagwarantowania bezpiecznego, niezawodnego, wygodnego, ekonomicznego i zrównoważonego sposobu codziennych dojazdów do pracy w obliczu nadzwyczajnego wzrostu cen energii i paliw” – podało w oświadczeniu hiszpańskie Ministerstwo Transportu.

Kolejny kraj ze zniżkami kolejowymi

Hiszpania nie jest jedynym krajem europejskim, który stara się obniżyć koszty transportu publicznego. W maju Deutsche Bahn uruchomiła system biletowy o wartości 9 euro miesięcznie, który obowiązuje od czerwca do końca sierpnia. Bilet jest ważny na wszystkie usługi transportu publicznego w Niemczech. Można z niego korzystać na dowolnych trasach lokalnych lub regionalnych.

Z kolei Austria uruchomiła swój “Klimaticket” (bilet klimatyczny) pod koniec 2021 roku. Program zaprojektowany tak, aby zachęcić ludzi do porzucenia samochodów, okazał się niezwykle popularny; jego strona internetowa prawie się “zawiesiła”, gdy bilety trafiły do ​​​​sprzedaży. Bilet roczny kosztuje zaledwie 21 euro tygodniowo lub 3 euro dziennie.

Tymczasem, Brytyjczycy nadal są przytłoczeni oszałamiającymi cenami biletów. W lutym ogłoszono, że ceny biletów kolejowych w Anglii i Walii wzrosną średnio o 3,8 proc. Railfuture, niezależna organizacja dążąca do reform kolei, zasugerowała, że ​​roczne koszty podróży osób dojeżdżających do pracy mogą być nie do pokonania, podczas takich wzrostu cen na rynku.

Czytaj także: Zamiast obniżki VAT na paliwo ulga na rowery? Są propozycje zmian

Źródło: The Guardian

Zdjęcie: Shutterstock/Markus Mainka

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i pieśniarka, opiekunka projektu Mantra Ziemia łączącego świadomą sztukę i głęboką ekologię. Publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach najchętniej opowiada o prawdzie ludzkiego serca oraz naturze jako podmiocie. Autorka dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.