Udostępnij

100 procent zniżki na bilety. Tak Hiszpania reaguje na inflację

26.07.2022

Jak pomóc obywatelom w czasach znacznie zwiększonych kosztów utrzymania? Hiszpański rząd wprowadza 100 procent zniżki na trasach dojeżdżających i średniodystansowych, od września do końca roku. Darmowa kolej nie jest pierwszym rozwiązaniem zachęcającym do komunikacji publicznej, ale póki co nikt nie poszedł tak daleko jak Hiszpania.

Podczas gdy większość rządów jest opieszała w podejmowaniu wysiłków na rzecz walki z inflacją, Hiszpania ruszyła działaniami pełną parą, wprowadzając program całkowicie darmowych podróży pociągiem na niektórych trasach – ocenia “The Guardian”.

Inicjatywa władz oznacza, że ​​pasażerowie będą mogli podróżować po Katalonii, zanurzyć się w architektonicznym splendorze Andaluzji lub zwiedzić muzea i restauracje w Kraju Basków. Taką decyzję podjął rząd koalicji kierowanej przez socjalistów. Ogłoszenie dotyczy państwowej sieci kolejowej Renfe i dotyczy okresu od 1 września do końca roku.

Nowe zasady podróżowania na trasach Renfe stanowią dodatek do polityki ogłoszonej w zeszłym miesiącu. Rząd zgodził się wtedy na 30 proc. zniżki na przejazdy wszystkimi środkami transportu publicznego; dotyczy to także metra, autobusów i tramwajów.

Hiszpania: darmowa kolej również dla turystów

Zniżki w wysokości 100 proc. na kolej będą miały zastosowanie do podróży z biletami wielokrotnymi na cercanías (usługi podmiejskie) i media distancia (trasy średniodystansowe, poniżej 300 km). Oferta jest skierowana głównie do posiadaczy hiszpańskich biletów okresowych. Turyści też mogą z niego skorzystać, kupując bilety na kilka przejazdów.

– Chciałbym, aby mieszkańcy Hiszpanii wiedzieli, że jestem w pełni świadomy codziennych trudności, z którymi boryka się teraz większość ludzi – powiedział premier Hiszpanii Pedro Sánchez. – Wiem, że pensje pokrywają coraz mniej i trudno jest dotrwać do końca miesiąca.

Obniżki cen wprowadzane są w celu złagodzenia wpływu inflacji i szybko rosnących cen energii.

“Taki środek zachęca do korzystania z transportu publicznego w celu zagwarantowania bezpiecznego, niezawodnego, wygodnego, ekonomicznego i zrównoważonego sposobu codziennych dojazdów do pracy w obliczu nadzwyczajnego wzrostu cen energii i paliw” – podało w oświadczeniu hiszpańskie Ministerstwo Transportu.

Kolejny kraj ze zniżkami kolejowymi

Hiszpania nie jest jedynym krajem europejskim, który stara się obniżyć koszty transportu publicznego. W maju Deutsche Bahn uruchomiła system biletowy o wartości 9 euro miesięcznie, który obowiązuje od czerwca do końca sierpnia. Bilet jest ważny na wszystkie usługi transportu publicznego w Niemczech. Można z niego korzystać na dowolnych trasach lokalnych lub regionalnych.

Z kolei Austria uruchomiła swój “Klimaticket” (bilet klimatyczny) pod koniec 2021 roku. Program zaprojektowany tak, aby zachęcić ludzi do porzucenia samochodów, okazał się niezwykle popularny; jego strona internetowa prawie się “zawiesiła”, gdy bilety trafiły do ​​​​sprzedaży. Bilet roczny kosztuje zaledwie 21 euro tygodniowo lub 3 euro dziennie.

Tymczasem, Brytyjczycy nadal są przytłoczeni oszałamiającymi cenami biletów. W lutym ogłoszono, że ceny biletów kolejowych w Anglii i Walii wzrosną średnio o 3,8 proc. Railfuture, niezależna organizacja dążąca do reform kolei, zasugerowała, że ​​roczne koszty podróży osób dojeżdżających do pracy mogą być nie do pokonania, podczas takich wzrostu cen na rynku.

Czytaj także: Zamiast obniżki VAT na paliwo ulga na rowery? Są propozycje zmian

Źródło: The Guardian

Zdjęcie: Shutterstock/Markus Mainka

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i pieśniarka, opiekunka projektu Mantra Ziemia łączącego świadomą sztukę i głęboką ekologię. Publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach najchętniej opowiada o prawdzie ludzkiego serca oraz naturze jako podmiocie. Autorka dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy