Udostępnij

100 procent zniżki na bilety. Tak Hiszpania reaguje na inflację

26.07.2022

Jak pomóc obywatelom w czasach znacznie zwiększonych kosztów utrzymania? Hiszpański rząd wprowadza 100 procent zniżki na trasach dojeżdżających i średniodystansowych, od września do końca roku. Darmowa kolej nie jest pierwszym rozwiązaniem zachęcającym do komunikacji publicznej, ale póki co nikt nie poszedł tak daleko jak Hiszpania.

Podczas gdy większość rządów jest opieszała w podejmowaniu wysiłków na rzecz walki z inflacją, Hiszpania ruszyła działaniami pełną parą, wprowadzając program całkowicie darmowych podróży pociągiem na niektórych trasach – ocenia “The Guardian”.

Inicjatywa władz oznacza, że ​​pasażerowie będą mogli podróżować po Katalonii, zanurzyć się w architektonicznym splendorze Andaluzji lub zwiedzić muzea i restauracje w Kraju Basków. Taką decyzję podjął rząd koalicji kierowanej przez socjalistów. Ogłoszenie dotyczy państwowej sieci kolejowej Renfe i dotyczy okresu od 1 września do końca roku.

Nowe zasady podróżowania na trasach Renfe stanowią dodatek do polityki ogłoszonej w zeszłym miesiącu. Rząd zgodził się wtedy na 30 proc. zniżki na przejazdy wszystkimi środkami transportu publicznego; dotyczy to także metra, autobusów i tramwajów.

Hiszpania: darmowa kolej również dla turystów

Zniżki w wysokości 100 proc. na kolej będą miały zastosowanie do podróży z biletami wielokrotnymi na cercanías (usługi podmiejskie) i media distancia (trasy średniodystansowe, poniżej 300 km). Oferta jest skierowana głównie do posiadaczy hiszpańskich biletów okresowych. Turyści też mogą z niego skorzystać, kupując bilety na kilka przejazdów.

– Chciałbym, aby mieszkańcy Hiszpanii wiedzieli, że jestem w pełni świadomy codziennych trudności, z którymi boryka się teraz większość ludzi – powiedział premier Hiszpanii Pedro Sánchez. – Wiem, że pensje pokrywają coraz mniej i trudno jest dotrwać do końca miesiąca.

Obniżki cen wprowadzane są w celu złagodzenia wpływu inflacji i szybko rosnących cen energii.

“Taki środek zachęca do korzystania z transportu publicznego w celu zagwarantowania bezpiecznego, niezawodnego, wygodnego, ekonomicznego i zrównoważonego sposobu codziennych dojazdów do pracy w obliczu nadzwyczajnego wzrostu cen energii i paliw” – podało w oświadczeniu hiszpańskie Ministerstwo Transportu.

Kolejny kraj ze zniżkami kolejowymi

Hiszpania nie jest jedynym krajem europejskim, który stara się obniżyć koszty transportu publicznego. W maju Deutsche Bahn uruchomiła system biletowy o wartości 9 euro miesięcznie, który obowiązuje od czerwca do końca sierpnia. Bilet jest ważny na wszystkie usługi transportu publicznego w Niemczech. Można z niego korzystać na dowolnych trasach lokalnych lub regionalnych.

Z kolei Austria uruchomiła swój “Klimaticket” (bilet klimatyczny) pod koniec 2021 roku. Program zaprojektowany tak, aby zachęcić ludzi do porzucenia samochodów, okazał się niezwykle popularny; jego strona internetowa prawie się “zawiesiła”, gdy bilety trafiły do ​​​​sprzedaży. Bilet roczny kosztuje zaledwie 21 euro tygodniowo lub 3 euro dziennie.

Tymczasem, Brytyjczycy nadal są przytłoczeni oszałamiającymi cenami biletów. W lutym ogłoszono, że ceny biletów kolejowych w Anglii i Walii wzrosną średnio o 3,8 proc. Railfuture, niezależna organizacja dążąca do reform kolei, zasugerowała, że ​​roczne koszty podróży osób dojeżdżających do pracy mogą być nie do pokonania, podczas takich wzrostu cen na rynku.

Czytaj także: Zamiast obniżki VAT na paliwo ulga na rowery? Są propozycje zmian

Źródło: The Guardian

Zdjęcie: Shutterstock/Markus Mainka

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o ludziach, nauce i mieście. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.