Udostępnij

Jak na przekopie Mierzei skorzystają mieszkańcy Elbląga? To pytanie z maturalnego podręcznika

07.10.2020

Zadanie dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej można znaleźć w zeszycie ćwiczeniowym wydanym przez Nową Erę. Autorzy pytają o korzyści z kontrowersyjnej inwestycji. Na swoim facebookowym profilu krytykują to członkowie Eko-Unii. Wydawnictwo odpowiada, że klucz odpowiedzi zawiera też przykłady negatywnych skutki przekopu.

Na pytanie natkną się osoby przygotowujące się do egzaminu dojrzałości z pomocą zeszytu „Maturalne karty pracy – Oblicza geografii, zakres rozszerzony”. Przekop ma otworzyć nowy kanał żeglugowy, a inwestycja budzi wątpliwości działaczy ekologicznych. Według części z nich jest ona zwyczajnie nielegalna. Eksperci są zgodni, że zagrozi wielu gatunkom zwierząt. Z okolicy znikną między innymi ptaki, które utracą swoje miejsce lęgowe. Osobnym wątkiem jest opłacalność przekopu. „Mamy jedynie siedem statków, które mogłyby z tego kanału skorzystać. I pewnie tego nie zrobią, bo korzystają z wielkiej trójcy, czyli Szczecina ze Świnoujściem, Gdańska i Gdyni.” – mówił w wywiadzie dla Smoglabu dr Szymon Bzoma, prezes Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING.

Mimo to autorzy zeszytu uznali, że maturzyści powinni wskazać pozytywy wynikające z inwestycji. Uczniowie mają wymienić płynące z niej korzyści dla mieszkańców Elbląga i konsekwencje dla Krynicy Morskiej. Jednocześnie nie muszą zastanawiać się nad wpływem przekopu na ekosystem.


Czytaj również: Rząd chce wpuścić w kanał polskie rzeki, a przy okazji nas wszystkich

„Przekop Mierzei jeszcze nie powstał, a już trafił do podręczników licealnych. Powstająca w atmosferze skandalu inwestycja ma pokazywać korzyści, które płyną ze zniszczenia Mierzei Wiślanej?” – pytają członkowie Eko-Unii, którzy odnieśli się do treści pytań w facebookowym poście.

Treści pytań broni wydawnictwo. Redakcja geografii Nowej Ery twierdzi, że wcale nie są one tendencyjne – bo słowo „konsekwencje” ma negatywne konotacje. Autorzy cytują Wielki Słownik Języka Polskiego. „Konsekwencja – to, co wynika z wcześniejszych działań i zazwyczaj jest nieprzyjemne” – tak brzmi definicja, którą mieli kierować się, przygotowując zadanie. Zgadza się z tym również klucz, w którym premiowane mają być odpowiedzi dotyczące negatywnych skutków przekopu „dla mieszkańców Krynicy”. Tak przynajmniej wynika z maila wysłanego do nas przez biuro prasowe wydawnictwa.

Czytaj także: Bzdury klimatyczne w lekcji MEN. Młodzież dowie się, że globalne ocieplenie to same korzyści

Maturzyści mogą mieć jednak problemy z takim zrozumieniem treści zadania. Szczególnie jeśli bliższa jest im inna, neutralna definicja słowa „konsekwencja”. „Następstwo, rezultat czegoś” – wyjaśnia znaczenie rzeczownika Słownik Języka Polskiego PWN.

Licealistom życzymy więc, by pytania na egzaminie dojrzałości były nieco bardziej jednoznaczne. Być może autorzy testu dadzą im też miejsce na zniuansowane wypowiedzi dotyczące ekologicznych skutków przekopu Mierzei? Marzyć zawsze można.

Źródło zdjęcia: Curioso.Photography / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.