Udostępnij

Jednak doczekamy się polskiego „elektryka”? Premiera prototypów pod koniec lipca

30.06.2020

Czekaliśmy długo, ale ma się opłacić. 28 lipca zobaczymy pierwsze prototypy polskich samochodów elektrycznych. Ich produkcja ma być impulsem rozwojowym dla polskiej gospodarki. Tak twierdzi szefostwo spółki Electromobility Poland, która odpowiada za projekty pojazdów. Będzie to jednak impuls mocno spóźniony wobec pierwotnych planów polskiego rządu.

Według zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego do 2025 roku po polskich drogach miało poruszać się milion aut elektrycznych. Prezes rady ministrów obiecywał to cztery lata temu. Trzy lata później rząd porzucił te ambicje. W raporcie dotyczącym elektromobilności przyznał, że do 2030 roku po Polsce będzie jeździć 600 tysięcy samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Wśród nich, według planów rządu, powinny być również auta polskiej produkcji. Ich pierwsze, prototypowe egzemplarze mają być pokazane 28 lipca – czyli z przynajmniej dwuletnim poślizgiem. Ich prezentacja była pierwotnie planowana na lata 2016-2018, a seryjna produkcja – na 2023 rok. Ten drugi termin nie jest na razie zagrożony – przynajmniej tak twierdzi producent. Zapewnić ma to finansowanie przez polskich gigantów energetycznych. Według mediów Tauron, PGE, Enea i Energa miały przekazać odpowiedzialnej za polskiego „elektryka” spółce Electromobility Poland 70 milionów złotych.

Czytaj również: Elektryk emituje mniej CO2 od diesla, nawet kiedy jeździ na węgiel. Problemem baterie

28 lipca państwowa firma pokaże prototyp dwóch modeli – SUV-a i hatchbacka. Dwa rodzinne auta ma wyróżniać atrakcyjna cena. Według zapowiedzi władz spółki, pojazdy mają kosztować 50-60 tysięcy złotych. To niewiele w porównaniu z autami elektrycznymi wiodących producentów, za które dziś wydamy najczęściej od 100 tys. złotych w górę.

„To bardzo istotny moment projektu, dlatego chcemy, aby miłośnicy motoryzacji mogli zobaczyć efekty wytężonej pracy wielu uznanych specjalistów. Ogłosimy nazwę marki oraz pokażemy prototypy, w których stworzenie byli zaangażowani najlepsi polscy oraz międzynarodowi eksperci.” – mówił Piotr Zaremba, prezes Electromobility Poland w wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej.

Zaremba zapowiedział, że przy wytwarzaniu polskich „elektryków” pracę może znaleźć nawet 15 tysięcy osób. Ich produkcja ma pobudzić polską gospodarkę po okresie pandemii koronawirusa.

„Nasz kraj ma wielu zdolnych inżynierów, projektantów, naukowców, ale ludzie ci zbyt często i zbyt wcześnie wyjeżdżają do pracy za granicę, bo nie ma projektów, przy których mogliby się rozwijać” – mówił Zaremba PAP-owi.

Źródło zdjęcia: Electromobility Poland

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.