Udostępnij

Jednoślady dwa razy szybsze niż auta. Rowery cargo podbijają Londyn

30.05.2019

Producenci „ciężarówek na dwóch kółkach” liczą zyski w brytyjskiej stolicy  – donoszą londyńskie media. Przyczyniają się do tego restrykcyjne przepisy ograniczające ruch samochodów w centrum. Po ich wprowadzeniu okazało się, że towary do sklepów, restauracji, a nawet na place budowy o wiele bardziej opłaca się wozić przystosowanymi do tego jednośladami. 

Ich używanie pozwala zachować czyste powietrze w centrum metropolii i uniknąć kar za wjazd do strefy ultra niskiej emisji (ULEZ). Dochodzi do tego oszczędność paliwa i… czasu, co zbadała jednostka nadzorująca ruch w mieście – Transport for London (TfL). Według władz rowery cargo poruszają się średnio dwa razy szybciej niż furgonetki i ciężarówki, które odpowiadają za jedną piątą ruchu na ulicach stolicy.

Urzędnicy postanowili przeprowadzić test porównawczy, w którym uczestniczyli rowerzyści zatrudnieni przez Pedal Me, firmę oferującą transport towarowy jednośladami, oraz kierowcy ciężarówek. Obie grupy miały dostarczyć między innymi materiały na plac budowy w centrum Londynu. Okazało się, że na rowerzystów trzeba było czekać o wiele krócej.

– Nasi pracownicy mogą zapewnić klientom o wiele lepsze usługi niż kierowcy jakiegokolwiek innego pojazdu. – przekonuje założyciel Pedal Me, Benjamin Knowles portalowi MyLondon. Pochwalił się przy tym świeżo podpisaną umową na dostawy podpisaną z firmą budowlaną, która brała udział w teście.

TfL chce wspierać trend popularności ekologicznego przewozu towarów. Dlatego w dzielnicy Bermondsey z miejskich pieniędzy powstała wypożyczalnia rowerów cargo. Projekt kosztował 170 tysięcy funtów, a mogą z niego korzystać lokalni przedsięborcy. Z entuzjazmem przyjęli to administratorzy tamtejszego targowiska – jednego z największych w Londynie.

Przystosowane do przewozu towarowego rowery mają być sposobem na londyński smog. Emitują one o 97,5 procenta mniej cząsteczek pyłu niż dopuszczone do ruchu po strefie ULEZ elektryczne furgonetki. O wiele bardziej ekologiczny jest również proces ich produkcji. W jego czasie do atmosfery dostaje się zaledwie jedna dziesiąta dwutlenku węgla wytworzonego jeszcze przed wypuszczeniem samochodu elektrycznego z fabryki.

– A w porównaniu z dieslami wypadamy rzecz jasna jeszcze lepiej. – komentował dla MyLondon Bejamin Knowles.

Fot. Dostawa rowerem cargo w Oslo. SariMe/Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.