Udostępnij

Obiecują pociągi zasilane słońcem. Efekt równy zerowej emisji CO2 w całej Słowenii

16.01.2024

Fotowoltaika może w niedalekiej przyszłości zasilać kolej w Indiach. Naukowcy i aktywiści przekonują, że to dobry kierunek. Zeroemisyjne połączenia kolejowe mają przysłużyć się nie tylko klimatowi, ale i budżetowi państwa.

Tak wynika z dokumentu autorstwa członków indyjskiej organizacji Climate Trends i brytyjskiego startupu Riding Subbeams. Jest on odpowiedzią na ogłoszone w grudniu zeszłego roku plany dotyczące zeroemisyjności kolei w Indiach. Cel ten ma być osiągnięty do 2030 roku.

Kolej w Indiach: fotowoltaika już teraz w rządowych planach

Już teraz rząd w New Dehli planuje budowę ponad 30-hektarowej, zasilającej pociągi farmy fotowoltaicznej. Plany mówią o instalacji nawet 20 gigawatów (GW) mocy, która bezpośrednio zasilałaby składy państwowego przewoźnika Indian Railways (IR).

Chwalą to autorzy raportu dotyczącego ekologicznej transformacji indyjskiej kolei. Przyznają jednak, że stoją one w obliczu dwóch wyzwań. Chodzi o pełną elektryfikację linii, która zakończyć ma się w 2023 roku i budowę własnych farm słonecznych.

Czytaj również: Obiecują szybkie, nocne pociągi w Europie, które wyprą tanie linie [MAPA]

„Nasza analiza pokazuje, że połączenie tych dwóch kluczowych elementów niskoemisyjnej technologii w kolejach indyjskich może napędzać zarówno ożywienie gospodarcze Indii po pandemii, jak i wysiłki na rzecz rezygnacji z paliw kopalnych w celu rozwiązania kryzysu klimatycznego” – czytamy w raporcie Climate Trends i Riding Sunbeams.

Wymiana diesli na elektryki może zwiększyć emisje

Neutralność klimatyczna kolei w Indiach zdaniem autorów analizy może przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla w kraju o aż 15 mln ton rocznie. To mniej więcej równowartość emisji dwutlenku węgla w całej Słowenii w 2019 roku. Specjaliści przestrzegają przed korzystaniem z energii z węgla. Twierdzą, że w takim przypadku lepiej byłoby dalej używać składów ciągniętych przez lokomotywy na olej napędowy. Zasilanie kolei „brudnymi” źródłami mogłoby zwiększyć ich emisyjność o aż 32 proc.

„Rzeczywiście, rezygnacja z dieslowych lokomotyw może przyczynić się do zwiększenia się emisji z transportu w Indiach. Jednocześnie pokazujemy jednak, jak wielką szansą jest produkcja zeroemisyjnej energii dla kolei w Indiach” – mówił cytowany przez PVmagazine współautor raportu, Aarti Khosla.

„Wysokoemisyjny scenariusz” scenariusz jest jednak do uniknięcia. Według raportu Indie mogą wykorzystać leżące odłogiem działki, których właścicielem jest indyjskie koleje. Zdaniem badaczy osiągnięcie klimatycznej neutralności będzie opłacalne dla państwowego przewoźnika. Fotowoltaika ma sprawić, że kolej w Indiach będzie oszczędzać aż 2,3 miliarda dolarów rocznie.

Źródło zdjęcia: Ton Bangkeaw / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.