Obiecują pociągi zasilane słońcem. Efekt równy zerowej emisji CO2 w całej Słowenii

328
0
Podziel się:
pociąg indie

Fotowoltaika może w niedalekiej przyszłości zasilać kolej w Indiach. Naukowcy i aktywiści przekonują, że to dobry kierunek. Zeroemisyjne połączenia kolejowe mają przysłużyć się nie tylko klimatowi, ale i budżetowi państwa.

Tak wynika z dokumentu autorstwa członków indyjskiej organizacji Climate Trends i brytyjskiego startupu Riding Subbeams. Jest on odpowiedzią na ogłoszone w grudniu zeszłego roku plany dotyczące zeroemisyjności kolei w Indiach. Cel ten ma być osiągnięty do 2030 roku.

Kolej w Indiach: fotowoltaika już teraz w rządowych planach

Już teraz rząd w New Dehli planuje budowę ponad 30-hektarowej, zasilającej pociągi farmy fotowoltaicznej. Plany mówią o instalacji nawet 20 gigawatów (GW) mocy, która bezpośrednio zasilałaby składy państwowego przewoźnika Indian Railways (IR).

Chwalą to autorzy raportu dotyczącego ekologicznej transformacji indyjskiej kolei. Przyznają jednak, że stoją one w obliczu dwóch wyzwań. Chodzi o pełną elektryfikację linii, która zakończyć ma się w 2023 roku i budowę własnych farm słonecznych.

Czytaj również: Obiecują szybkie, nocne pociągi w Europie, które wyprą tanie linie [MAPA]

„Nasza analiza pokazuje, że połączenie tych dwóch kluczowych elementów niskoemisyjnej technologii w kolejach indyjskich może napędzać zarówno ożywienie gospodarcze Indii po pandemii, jak i wysiłki na rzecz rezygnacji z paliw kopalnych w celu rozwiązania kryzysu klimatycznego” – czytamy w raporcie Climate Trends i Riding Sunbeams.

Wymiana diesli na elektryki może zwiększyć emisje

Neutralność klimatyczna kolei w Indiach zdaniem autorów analizy może przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla w kraju o aż 15 mln ton rocznie. To mniej więcej równowartość emisji dwutlenku węgla w całej Słowenii w 2019 roku. Specjaliści przestrzegają przed korzystaniem z energii z węgla. Twierdzą, że w takim przypadku lepiej byłoby dalej używać składów ciągniętych przez lokomotywy na olej napędowy. Zasilanie kolei „brudnymi” źródłami mogłoby zwiększyć ich emisyjność o aż 32 proc.

„Rzeczywiście, rezygnacja z dieslowych lokomotyw może przyczynić się do zwiększenia się emisji z transportu w Indiach. Jednocześnie pokazujemy jednak, jak wielką szansą jest produkcja zeroemisyjnej energii dla kolei w Indiach” – mówił cytowany przez PVmagazine współautor raportu, Aarti Khosla.

„Wysokoemisyjny scenariusz” scenariusz jest jednak do uniknięcia. Według raportu Indie mogą wykorzystać leżące odłogiem działki, których właścicielem jest indyjskie koleje. Zdaniem badaczy osiągnięcie klimatycznej neutralności będzie opłacalne dla państwowego przewoźnika. Fotowoltaika ma sprawić, że kolej w Indiach będzie oszczędzać aż 2,3 miliarda dolarów rocznie.

Źródło zdjęcia: Ton Bangkeaw / Shutterstock

Podziel się: